Pertempuran Ascalon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sylarius (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Pertempuran Ascalon mengambil tempat pada 12 Ogos 1099 dan merupakan pertempuran terakhir di dalam Perang Salib Pertama. == Latar belakang == Tentera-tent...'
 
Kurniasan (bincang | sumb.)
+iw/+kat
Baris 1:
'''Pertempuran Ascalon''' mengambil tempat pada 12 Ogos 1099 dan merupakan pertempuran terakhir di dalam [[Perang Salib Pertama]].
 
== Latar belakang ==
Tentera-tentera Salib telah menjalankan rundingan dengan kerajaan [[Fatimiyah]] [[Mesir]] dalam perjalanan mereka ke [[Baitulmaqdis]], namun tidak mendapat kata sepakat dari kedua-dua belah pihak di dalam rundingan tersebut - di mana melalui rundingan tersebut kerajaan Fatimiyah bersedia untuk melepaskan wilayah [[Syam]] tetapi tidak sesekali melepaskan wilayah [[Palestin]] dan ini sangat tidak dipersetujui oleh para Salibi kerana amat bercanggah dengan matlamat utama mereka mendapatkan ''Church of the Holy Sepulchre'' di [[Baitulmaqdis]]. Baitulmaqdis dirampas daripada kerajaan Fatimiyah pada 15 Julai 1099 selepas pengepungan yang mengambil masa yang panjang. Tidak lama selepas itu, pihak Salibi telah mengetahui kerajaan Fatimiyah sedang dalam usaha untuk mengambil kembali tanah [[Palestin]].
 
{{tunas}}
 
[[Kategori:Pertempuran Perang Salib Pertama]]
 
[[en:Battle of Ascalon]]