Alexander Dubček: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ZéroBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: eu:Alexander Dubček
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot mengubah: ja:アレクサンジェル・ドゥプチェク; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[fileFail:Dubcek.jpg|thumb|Alexander Dubček]]
'''Alexander Dubček''' merupakan Perdana Menteri [[Czechoslovakia]] 1968 - 1969. Beliau juga merupakan [[Setiausaha Agung]] [[Parti Komunis]] Czechoslovakia dari 5 Januari 1968 hingga 17 April 1969. Beliau dilahirkan pada [[1921]] dan meninggal dunia pada [[1992]].
 
Semasa beliau menjadi Perdana Menteri, beliau ingin memperkenalkan pembaharuan dan [[kebebasan]] di negara komunis itu sejak 1960-an lagi. Beliau telah memimpin pekerja-pekerja untuk menentang dasar birokrasi [[Stalin]] pada tahun 1968.
 
Malangnya beliau ditentang dan dikecam hebat oleh golongan pelampau dalam parti sehingga [[Kesatuan Soviet]] sendiri terpaksa campur tangan dan memasuki Czechoslovakia secara paksa pada 20 Ogos 1968.
 
Dubček kemudian dipecat dan dihantar menjadi pengurus kepada sebuah [[kilang kasut]] yang kecil di negara itu dengan tujuan untuk menghinanya.
 
Pada tahun 1989, [[Rusia]] sendiri setuju dengan idea Dubcheck dengan melaksanakan [[Prestroika]] oleh Presiden [[Mikhail Gorbachev]].
 
Pada 1 September 1992, Alexander Dubček telah mengalami kemalangan jalan raya dan meninggal dunia. Peguam keluarga Dubček mendakwa Dubček dibunuh oleh perisik Rusia dengan mengemukakan bukti-bukti tertentu. Dia dikebumikan di [[Bratislava]], [[Slovakia]].
 
[[Kategori: Ahli politik Czechoslovakia]]
 
[[id:Alexander Dubček]]
Baris 40:
[[mr:अलेक्झांडर दुब्चेक]]
[[nl:Alexander Dubček]]
[[ja:アレクサンジェル・ドゥプチェク]]
[[no:Alexander Dubček]]
[[nn:Alexander Dubček]]