Azizi Abdullah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
k Aziz Abdullah dipindahkan ke Azizi Abdullah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Azizi Abdullah''' (Hj. Azizi bin Hj. Abdullah) dilahirkan di [[Kampung Bukit Meryam]], [[Kota Kuala Muda]], [[Kedah]], pada 4 April 1942. Beliau merupakan novelis Malaysia yang terkenal. Beliau penerima anugerah [[SEA Write Award]] dan penerima anugerah MASTERA 2007 .
 
==Pendidikan==
Baris 8:
 
==Cerpen==
Banyak cerpen beliau disiarkan dalam akhbar-akhbar, terutama akhbar terbitan [[Utusan Melayu]]. Beliau menghasilkan lebih 25 novel sejak 60-an ldi samping hampir 200 cerpen.
 
Kecenderungan menulis bermula di sekolah agama.Artikel pertama tentang baik buruk wanita bermain [[bola sepak]] tersiar dalam [[Warta Negara]], [[Pulau Pinang].Cerpen ‘Sisa’ disiarkan dalam [[Warta Mingguan]], [[Pulau Pinang]] pada 1963. Cerpen ‘Hj. Salikun Cuba Berkhalwat’ (1963) membuat beliau didakwa di [[mahkamah]] . Cerpen lain ialah Sami Mekong dan Dua Seniman (1966). Cerpen Di Pinggir Kampung Barzakh (1975) menjadi bahan pelemik selama tujuh minggu. Cerpen 'Beruk' (1970) menjadi teks sastera dalam antologi 'Jejak Langkah'.
 
Cerpen 'Jerat Sudah Mengena' (1972) memenangi Hadiah Sastera .Cerpen lain beliau ialah ‘Latifah Rabbaniah’, ‘Bapa’, ‘Wau Kepala Burung’, ‘Bibit Cinta’ , ‘Kipas Angin’ ,‘Pelarian ke Dua’ , ‘Tirusilvam’ dan ’Seladang’ . Cerpen ‘WI’ terpilihnterpilih menerima anugerah Esso-Gapena dalam Sayembara VII 1988 anjuran Esso-Gapena. Cerpen ‘Mohd. Dhuha’, 'Moris Minor Kesumba Murup’, ‘Kolai si Kuda Tua’, ‘Mohd. Takeuchi’, ‘Mas Um’ turut menonjolkan bakat beliau.Beberapa cerpennya telah diterjemahkan ke dalam [[bahasa Inggeris]] (termasuk antologi), ke [[bahasa Cina]], dan [[Thailand]]. Cerpen ’Tulang Pekasam Ikan Puyu’ telah diolah menjadi skrip drama TV.
Cerpen lain ialah Sami Mekong, Dua Seniman (1966). Cerpen Di Pinggir Kampung Barzakh (1975) menjadi bahan pelemik selama tujuh minggu. Cerpen 'Beruk' (1970) menjadi teks sastera dalam antologi 'Jejak Langkah'.
 
Cerpen 'Jerat Sudah Mengena' (1972) memenangi Hadiah Sastera .Cerpen lain beliau ialah ‘Latifah Rabbaniah’, ‘Bapa’, ‘Wau Kepala Burung’, ‘Bibit Cinta’ , ‘Kipas Angin’ ,‘Pelarian ke Dua’ , ‘Tirusilvam’ dan ’Seladang’ . Cerpen ‘WI’ terpilihn menerima anugerah Esso-Gapena dalam Sayembara VII 1988. Cerpen ‘Mohd. Dhuha’, 'Moris Minor Kesumba Murup’, ‘Kolai si Kuda Tua’, ‘Mohd. Takeuchi’, ‘Mas Um’ turut menonjolkan bakat beliau.Beberapa cerpennya telah diterjemahkan ke dalam [[bahasa Inggeris]] (termasuk antologi), ke [[bahasa Cina]], [[Thailand]]. Cerpen ’Tulang Pekasam Ikan Puyu’ telah diolah menjadi skrip drama TV.
 
==Novel==
Dari 1969 hingga 2005, sebanyak 29 buah novel telah dihasilkan . Antaranya ialah :
* Novel ‘Senja Belum Berakhir’ (1971) memaparkan perjuangan petani di sawah padi (satira perjuangan mendapatkan kemerdekaan negara).
* ‘Sami Mekong’ dianggap sebagai novel yang membentangkan kehidupan penganut Buddha, novel berunsur agama. (Harith Fadhilah, Utusan Zaman)
* 'Seorang Tua di Kaki Gunung’ - kisah ‘Ketuaan makhluk dan keajaiban alam’ (Berita Harian Rabu 7 April 1984) .Novel ini telah diterjemah ke [[bahasa Jepun]] oleh Dr. Fujimorai dan Tahiyibah Sulaiman.
* ‘Suriati’ memangimemenangi Sayembara Sastera Islam anjuran [[Pusat Islam]] (1993).
* ‘Wi & Wiliam’ mendapat tempat ketiga dalam [[Hadiah Sako]] I anjuran [[Utusan Publication]] tahun 1995.
* ‘Ayahanda’ terbitan Creative Entr (1999) adalah novel biografi.
* 'Kawin-Kawin' memengangimemenangi hadiah utama [[Hadiah Sako]] II . Panel hakim memuji novel ini dari sudut konsep penyegaran semula bahasa, memusatkan bahasa pinggiran, memperkayakan ungkapan, memiliki erti yang kuat dan kuasa visual yang jelas.
* 'Anak Belantara' - hasil penelitian beliau terhadap masayarakat [[Penan]] di hutan belantara Uma Bawang, [[Sungai Baram]], [[Marudi]], [[Sarawak]].
* Novel terbarunya "Anak Belantera" dan "Badai Cinta".
* 'Pencinta Alam' - novel remaja terbitan DBP. Kisa sekumpulan remaja menghabiskan cuti sekolah di Kampung Nit. Mereka mandi sungai dan memandi dan terjembung dengan kilang membuang toksid berbahaya.
* 'Zikir Rindu' terbitan Alar 21. Kisah seorang lelaki tua yang diminati perempuan muda.
Baris 34 ⟶ 32:
 
==Meninggal dunia==
Beliau meninggal dunia setelah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) di [[Hospital Pulau Pinang]] sejak 11 Ogos 2011.Beliau dimasukkan ke hospital pada bula Mac dan menjalani pembedahan jantung April.Beliau berhadapan komplikasi serangan kuman, [[kencing manis]] dan masalah [[buah pinggang]].
 
Jenazah dibawa ke rumahnya di Taman Bersatu, [[Kulim]], [[Kedah]] dan dikebumikan di sana.