Azizi Abdullah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 16:
==Novel==
Dari 1969 hingga 2005, sebanyak 29 buah novel telah dihasilkan . Antaranya ialah :
* 'Garis Lentang Anak Haram' (1968)
* Novel ‘Senja Belum Berakhir’ (1971) memaparkan perjuangan petani di sawah padi ([[satira]] perjuangan mendapatkan kemerdekaan negara).
* ‘Sami Mekong’ (1969) dianggap sebagai novel yang membentangkan kehidupan penganut Buddha, novel berunsur agama.
* 'Seorang Tua di Kaki Gunung’ ( 1984)- kisah ‘Ketuaan makhluk dan keajaiban alam’ (Berita Harian Rabu 7 April 1984) .Novel ini telah diterjemah ke [[bahasa Jepun]] oleh Dr. Fujimorai dan Tahiyibah Sulaiman.
* 'Cahaya di Pendalaman' 1992
* ‘Suriati’ memenangi Sayembara Sastera Islam anjuran [[Pusat Islam]] (1993).
* ‘Wi & Wiliam’ mendapat tempat ketiga dalam [[Hadiah Sako]] I anjuran [[Utusan Publication]] tahun 1995.
* ‘Ayahanda’ terbitan Creative Entr (1999) adalah novel biografi.
* 'Kawin-Kawin' (2002) memenangi hadiah utama [[Hadiah Sako]] II . Panel hakim memuji novel ini dari sudut konsep penyegaran semula bahasa, memusatkan bahasa pinggiran, memperkayakan ungkapan, memiliki erti yang kuat dan kuasa visual yang jelas.
* 'Anak Belantara' - hasil penelitian beliau terhadap masayarakat [[Penan]] di hutan belantara Uma Bawang, [[Sungai Baram]], [[Marudi]], [[Sarawak]].
* 'Pencinta Alam' - novel remaja terbitan DBP. Kisa sekumpulan remaja menghabiskan cuti sekolah di Kampung Nit. Mereka mandi sungai dan memandi dan terjembung dengan kilang membuang toksid berbahaya.
Baris 28 ⟶ 30:
* 'Jiwa Hamba' terbitan Persatuan Pengguna Pulau Pinang. Buku yang mengkritik budaya Melayu yang menyebabkan orang Melayu mundur.
* 'Memoir Seorang Guru' terbitan Alaf21. Kisah kasih sayang yang tersembunyi , benci yang terlindung antara guru dan bekas muridnya.
* Dee
* Latifah Rabbaniah
* Di Kolam Mulhamah
* Takah Tujuh
* 'Bertemu Tasauf'
* 'Halimunan Dee'