Dominique Strauss-Kahn: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
|party = [[Partai Sosialis (Perancis)|Partai Sosialis]]
}}
'''Dominique Strauss-Kahn''' atau dikenal "DSK" (lahir 25 April 1949 di [[Neuilly-sur-Seine]], [[Paris]], [[Perancis]]) adalah [[ahli ekonomi]], [[pengacara]], dan [[ahli politik]] asal [[Perancis]] serta anggota [[PartaiParti Sosialis (Perancis)|Partai Sosialis]]. Dia berasal dari etnik [[Yahudi]] [[Sephardic]] dan [[Ashkenazic]]. PeriodePeriod 1951-1960, dia tinggal di [[Agadir, Maroko|Agadir]], [[MarokoMaghribi]]. Setelah terjadi gempa bumi di MarokoMaghribi, iadia pindah ke [[MonakoMonaco]] pada tahun 1960.
Dia kembali ke Paris dan masuk [[Sekolah MenengahParis]] hinggadan meraih gelar Ph.D dalam ilmujurusan ekonomi dan hukumundang-undang dari [[Universiti Paris X]] (Nanterre). Selain bergabung dengan Persatuan Pelajar Komunis, dia juga bergabung dengan Pusat Belajar dan Riset Pendidikan Sosialis (CERES). PeriodePeriod 1977-1982, ia mengajar mikroekonomi dan makroekonomi di University of Nancy-II (1977-1980), Ecole nationale d'administration (ENA), dan meraih gelar guru besar ekonomi di Sciences-Po.
 
Dia mendapatkan gelar [[Doktor]] di bidang [[Ekonomi]] dari [[UniversitasUniversiti Paris]] dan kemudian bekerja sebagai [[pembantu profesor]] di universitasuniversiti tersebut.<ref name="IMF"/> Di tahun [[1978]], UniversitasUniversiti Paris menjadikannya [[Professor dengan tenure]].<ref name="IMF"/>
 
== Kehidupan PribadiPeribadi ==
Dia menikahbernikah untuk ketiga kalinya dengan [[Anne Sinclair]] dan memiliki empat anak perempuan.
 
== Karier ==
DiPada masa [[Perdana Menteri Perancis|Perdana Menteri]], [[Lionel Jospin]], dia menjabatmenjadi menteri keuangankewangan dan ekonomi Perancis. Ia punBeliau suksesberjaya memangkas defisit publik, sehingga Perancis dapat bergabung dengan [[UniKesatuan EropaEropah]]. Dia mundur setelah dituduh melakukan penggelapan properti dan belakangan dinyatakan bersih.
 
Pada 2006, dia sebagai kandidatdikatakan calon presiden dari PartaiParti Sosialis tetapi kalah dengan [[Ségolène Royal]]. KabarnyaKhabarnya, iadia juga merupakan salah satu kandidatcalon [[presiden]] Perancis pada Pemilihan Umum [[2012]] dan disebut sebagai pesaing kuat Presiden [[Nicolas Sarkozy]].<ref name="Kompas">{{Citation| title=Strauss-Kahn Terjerat Soal Kriminal| newspaper=Kompas| location= Jakarta | date=16 May 2011| url=}}</ref>
 
Pada 2007, dia menjabatmenjadi DirekturPengarah Pelaksana ke-10 [[KumpulanTabung WangKewangan AntarabngasaAntarabangsa]] dari [[1 November]] [[2007]] ketika menggantikan [[Rodrigo Rato]] setelah didukung lawan politiknya, [[Presiden Perancis|Presiden]] [[Nicolas Sarkozy]].<ref name="IMF">{{en}} [http://www.imf.org/external/np/omd/bios/dsk.htm Dominique Strauss-Kahn], ''International Monetary Fund''. Diakses pada 16 Mei 2010.</ref>
 
== Serangan Seks ==
Pada 2008, dia ditegur 24 pengarah eksekutif (dewan kehormatan) IMF kerana ketahuan berselingkuh dengan pegawai IMF.

Pada [[15 Mei]] [[2011]], dia ditangkap di [[New York]] dengankerana tuduhan mencobamemperkosa memerkosapekerja pembersih kamar hotel. Dari bilik hotel mewah seharga Rp 25 juta per malam, dia diharuskan pindah menginap ke sebuah sel sempit di penjara [[Pulau Rikers, New York|Pulau Rikers]]. Pada [[16 Mei]] [[2011]], jaksa pengadilanhakim menolak permohonan pengacaranya, [[Ben Brafman]] agar kliennya ditahan di luar penjara dengan membayar jaminan sebesar 1 juta dolar AS. Ia ditahan setelah hakim pengadilan Kota NweNew York, [[Melissa C Jackson]] menolak permohonan bebas dengan jaminan yang disodorkan tim kuasa hukumnyatersebut. Tim kuasa hukum yang juga menawarkan agar pengadilan menahan semua dokumen kliennya juga ditolak.
 
== Penghargaan ==
Pada 2008, dia mendapat atasanugerah upayakerana usha IMF dalam meredammengekang gejolakkrisis perekonomianekonomi dunia.
 
== Sumber dan Rujukan ==