Yoshihiko Noda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox Officeholder |name = Yoshihiko Noda<br><small>野田 佳彦</small> |image = Yoshihiko Noda-1.jpg |caption = |office ...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
}}
 
'''Yoshihiko noda''' (lahir 20 Mei 1957) adalah ahli politik Jepun dari [[Parti Demokratik Jepun]] (DPJ), ahli Dewan Rakyat (dewan rendah) dan Diet (dewangandewan perundangan kebangsaan). Beliau menjadi [[Perdana Menteri Jepun]] selepas dipilih oleh parti pemerintah DPJ.
 
==Biodata==
Noda dilahirkan di [[Funabashi]], [[Chiba]]. Beliau mahir [[seni pertahanan diri]] Jepun. Beliau [[siswazah]] [[Universiti Waseda]] dan Institut Pengurusan Matsushita . Beliau dipilih mewakili Chiba untuk kali pertama pada tahun 1987.
 
==Politik==
Beliau dipilih mewakili Chiba untuk kali pertama pada tahun 1987.
 
Pada tahun 1993, beliau dipilih ke Diet (kebangsaan) buat kali pertama mewakili Chiba. Beliau kemudiannya menyertai DPJ dan berkhidmat sebagai ketua hal ehwal Diet serta ketua pejabat perhubungan awam pihak. Noda bertindak sebagai menteri kewangan apabila DPJ memenangi kawalan Diet pada bulan September 2009.
 
==Menteri Kewangan==
Pada bulan Jun 2010 noda telah dilantik sebagai Menteri Kewangan oleh [[Perdana Menteri Jepun]] , [[Naoto Kan]] , yang juga Menteri Kewangan sebelum ini . Noda dikenali sebagai seorang [[reformis]] dan telah membawa kumpulan DPJ , dan Ketua Setiausaha [[Ichiro Ozawa]] .
 
Baris 41 ⟶ 46:
Selepas peletakan jawatan [[Naoto Kan]] pada Ogos 2011, noda menjadi calon terbaik menjadi pengganti Perdana Menteri Jepun ke-6 dalam tempoh lima tahun. Naoto Kan dikritik kerana pengendalian selepas gempa bumi dan tsunami 9.0 magnitud pada 11 Mac 2011 serta krisis loji kuasa nuklear Fukushima Daiichi . Tiga dari enam reaktor itu masih bocor radiasi.Tsunami itu membunuh 15,700 nyawa dan 5000 yang lain.Penduduk Jepun mengkritik kerana usaha pemulihan terlalu perlahan.80,000 penduduk dipindahkan tetapi selepas enam bulan, belum ada tanda-tanda boleh pulang ke rumah dan mendapat pekerjaan.Naoto Kan mahu reaktor nuklear dihentikan dipulihkan semula. Sebaliknya Noda mahu Jepun bebas nuklear.
 
Dalam pilihan raya itu beliau berjaya menewaskan 4 calon lain termasuk Menteri Perdagangan dan Industri, [[Banri Kaieda]] dalam pusingan kedua pemilihan.Beliau memperoleh 215 undi berbanding 177 undi Kaieda.Calon termuda dan pilihan ramai, bekas Menteri Luar [[Seiji Maehara]] telah kalah lebih awal . [[Ichiro Ozawa]] pula digantung keahlian parti kerana skandal pembiayaan politik.
 
Noda disahkan sebagai Perdana Menteri pada hari Selasa, 30 Ogos 2011. Cabaran Noda ialah peningkatan semula mata wang yen yang mengancam eksport, membentuk polisi bekalan tenaga baru dan pada masa sama menyelesaikan krisis nuklear ekoran bencana tsunami dan gempa bumi. [[Yen]] melonjak ke paras tertinggi sejak pasca perang berbanding [[dolar]] [[Amerika Syarikat]] (AS) ekoran kebimbangan ekonomi global.Pada Ogos 2011, dolar AS meningkat kepada 78.45 yen berbanding 76.99 sebelum ini.
 
Noda disahkan sebagai Perdana Menteri pada hari Selasa, 30 Ogos 2011.
 
==Rujukan==