Bulan purnama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KamikazeBot (bincang | sumb.)
k r2.6.4) (bot menambah: ne:पूर्णिमा
KLITE789 (bincang | sumb.)
Baris 8:
==Ciri-ciri==
[[File:Full moon.jpeg|thumb|200px|right|Gambar komposit Bulan seperti yang di ambil oleh kapal angkasa [[peninjau Galileo]] pada 7 Disember 1992. Warnanya di 'pertingkat' dari segi kamera CCD sensitif kepada panjang gelombang cahaya hampir infra melampaui pandangan manusia.]]
Bulan penuh sering kali difikirkan satu kejadian yang berlaku sepanjang malam. Ini adalah mengelirukan, kerana Bulan dilihat dari Bumi nerterusan menjadi lebih besar atau lebih kecil (sungguhpun terlalu perlahan untuk disedari dengan menggunakan [[mata kasar]]). Saiz maksima mutlaknya berlaku pada saat pembesaran berhenti, dan apabila di graf, sudut tepatnya adalah sifar. Bagi setiap keduduk yang diberikan, sekitar separuh dari bulan purnama maksima mutlak berpontisi kelihatan, kerana separuh lagi berlaku pada waktu siang, ketika bulan purnama berada di bawah ufuk. Kebanyakan [[almanak]] menyenaraikan bulan purnama bukan sahaja menurut tarikh, tetapi juga waktu yang tepat, biasanya menurut "Coordinated[[Waktu UniversalSemesta Time"Berkoordinat]] (UTC). Takwim bulan biasa yang memasukkan fasa bulan mungkin lari satu hari sekiranya ia bertujuan untuk digunakan bagi [[zon waktu]] berlainan.
 
Bulan purnama biasanya waktu yang kurang tepat bagi melakukan pemantauan astronomi, kerana cahaya matahari terang yang dipantulkan oleh bulan mengatasi cahaya yang lebih malap dari bintang.