Muhammad Indera: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Ahmad bin Indera mendapat pendidikan awal di sekolah agama sehingga tahun 1937. Beiau pernah berguru kepada Kiyai Haji Fadzil Bentan yang menjadi salah seorang guru dan penasihat [[Sultan Johor]], DYMM Sultan Ibrahim. Dia kemudian pernah berkhidmat sebagai seorang guru agama di Sekolah Agama Parit Setongkat, Muar.
 
Ahmad bin Indera kemudiannya terbabit dalam politik apabila menyertai ahli sayap pemuda [[Partai Kebangsaan Melayu Malaya]] (PKMM) dengan matlamat membebaskan tanah air daripada penjajahan Inggeris. Mat Indera juga aktif didalam pergerakkan yang dikenali sebagai [[Angkatan Pemuda Insaf]] (API).
 
Apabila Parti Kebangsaan Melayu Malaya diharamkan, Ahmad bin Indera telah bertindak menyertai pergerakan gerila komunis di dalam hutan, kemungkinannya terpengaruh dengan perjuangan Indonesia menentang Belanda. Beliau bergerak cergas di sekitar kawasan [[Lenga]], [[Pagoh]], [[Jorak]], [[Bukit Kepong]] dan [[Poris]]. Dia mengetuai pergerakan komunis dibahagian selatan yang merangkumi daerah [[Muar]], [[Batu Pahat]], [[Segamat]] dan [[Melaka]].