Ensiklopedia Britannica Edisi Ke-11: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
26 Ramadan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Encyclopaedia Britannica 1911.svg|300px|thumb|right|'''Ensiklopedia Britannica''' Edisi Ke-11]]
 
'''''Ensiklopedia Britannica''''' '''Edisi Kesebelas''' ([[1910]]–[[1911]]) mungkin merupakan edisi ''[[Ensiklopedia Britannica]]'' yang paling masyhur. Sesetengah rencananya ditulis oleh cendekiawan-para [[cendekiawan]] yang amat terkenal pada masa itu. Rencana-rencana ini masih menarik dan berguna kepada cendekiawan-cendekiawan moden sebagai [[artifak budaya]] abad-pada [[abad ke-19]] dan [[Abad ke-20|ke-20]];. Walau bagaimanapun, ensiklopedia ini menimbulkan sebilangansedikit masalah kepada cendekiawan moden yang menggunakan edisi ini sebagai satu sumber. Edisi Kesebelas tidak lagi dilindungi oleh [[hak cipta]] dan kini boleh didapati dalam talian, baik dalam bentuk asal mahupun dalam bahagian-bahagian yang telah digabungkan dalam karya-karya dan ensiklopedia-ensiklopedia yang lain dalam talian.
 
==Latar belakang==
Baris 16:
Menurut Coleman dan Simmons, m.s. 32 <ref name="Coleman and Simmons">*''All There is to Know'' (Kesemuanya yang Dapat Diketahui) ([[1994]]), disunting oleh [[Alexander Coleman]] dan [[Charles Simmons]]. Subtajuk: "Readings from the Illustrious Eleventh Edition of the ''Encyclopædia Britannica''" (Bacaan-bacaan daripada Ensiklopedia Britannica Edisi Kesebelas yang ternama). ISBN 067176747X</ref>, kandungan ensiklopedia terdiri daripada bidang-bidang yang berikut:
 
[[Fail:EncycBrit1913.jpg|250px|thumb|Iklan bagi edisi ke-11 pada tahun 1913]]
 
{| class="wikitable" align=center border=1 cellspacing=0
! style="padding:2px 15px;" | Perkara
Baris 51:
Pada tahun [[1922]], Sears Roebuck menerbitkan tiga jilid tambahan yang merangkumi peristiwa-peristiwa bagi tahun-tahun berselang, termasuk [[Perang Dunia I]]. Jilid-jilid tambahan ini, bersama-sama dengan cetakan semula Edisi Kesebelas, membentuk Edisi Kedua Belas. Edisi Ketiga Belas yang serupa mengandungi tiga jilid tambahan, bersama-sama dengan cetakan semula Edisi Kedua Belas, diterbitkan pada tahun [[1926]]. Oleh itu, Edisi-edisi Kedua Belas dan Ketiga Belas mempunyai kaitan yang rapat dengan Edisi Sebelas dan mempunyai banyak kandungan yang sama. Bagaimanapun, keperluan untuk satu pengemaskinian yang lebih teliti semakin menjadi jelas. Edisi Keempat Belas yang diterbitkan pada tahun [[1929]] menonjolkan banyak semakan teks, dengan banyak digugurkan atau diringkaskan untuk memberi ruang kepada topik-topik yang baru. Bagaimanapun, Edisi Kesebelas masih merupakan asas untuk setiap semakan ''Ensiklopedia Britannica'' sehingga tahun [[1974]], ketika Edisi Kelima Belas yang benar-benar baru diterbitkan berdasarkan penyampaian maklumat yang moden.
 
Rencana-rencana Edisi Kesebelas masih menarik dan berguna kepada pembaca-pembaca dan cendekiawan-cendekiawan moden, khususnya dari sebagai [[artifak budaya]]: ketika penerbitan Edisi Kesebelas ini, [[Empayar British]] telah mencapai kemuncak, [[imperialisme]] hampir tidak dicabarkan, kebanyakan tempat di dunia masih diperintah oleh [[raja]], dan kengerian perang-[[perang dunia]] moden masih di masa hadapan. Edisi Kesebelas ini mempunyai banyak sumber yang bernilai tentang topik-topik yang telah digugurkan daripada ensiklopedia moden, khususnya dalam bidang biografi dan [[sejarah sains dan teknologi]]. Sebagai teks [[kesusasteraan]], edisi ini masih mempunyai nilai sebagai satu suara prosa dari awal [[abad ke-20]], khususnya sebilangan perenggannya. Enskilopedia ini banyak menggunakan [[keliruan belas rasa]] dan alat kesusasteraan yang ketinggalan zaman dan yang kerap kali membingungkan pembaca baru. Bagaimanapun, sesetengah bahagian masih mempunyai daya penarik bagi pembaca kesusasteraan moden. <ref name="Coleman danand Simmons"></ref>
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Ensiklopedia]]