Perang Salib: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: za:Cibcihginh doengcwngh
Baris 178:
 
Aktivis-aktivis fanatik juga merujuk alasan mereka sebagai "perang Salib", sebagaimana dalam "Perang Salib terhadap Buta Huruf Orang Dewasa", atau "Perang Salib terhadap Pembuangan Sampah". Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, bagaimana pun, penggunaan "perang Salib" sebagai istilah positif telah menjadi kurang untuk mengelak daripada menyinggung perasaan orang Islam atau sesiapa sahaja yang terasa tersinggung hati dengan istilah tersebut. Istilah ini juga mencorakkan kefanatikan pendukung agenda, contohnya kempen-kempen "Perang Salib buat hak wanita untuk memilih" dan "Perang Salib untuk bersembahyang di sekolah awam".
 
== Reputasi popular ==
Di Eropah Barat, secara tradisi Perang Salib dipandang tinggi oleh orang awam sebagai kisah pengembaraan keperwiraan, walaupun semangat tinggi orang biasa sebahagian besarnya habis dalam Perang Salib Pertama yang menyaksikan ramai golongan kelas ini tidak dapat kembali dengan selamat. Kini, pihak musuh, orang [[Saracen]] dibentuk dalam hanya seorang tokoh, [[Salahuddin Al-Ayubbi|Salahuddin]]; musuh beliau, [[Richard I dari England|Richard the Lionheart]], dalam dunia yang berbahasa Inggeris, adalah raja tentera Salib yang unggul, sementara [[Frederick Barbarossa]] dan [[Louis IX]] memenuhi kedudukan yang sama dalam budaya Jerman dan Perancis. Hatta di kawasan yang sezaman, perang Salib dan pemimpin mereka telah diolah secara romantik dalam kesusateraan popular;''[[Chanson d'Antioche]]'' adalah sebuah [[chanson de geste]] yang menyentuh Perang Salib Pertama, dan [[Lagu Roland]] (''Song of Roland'') yang menyentuh era [[Charlemagne]] dipengaruhi secara terus oleh pengalaman perang Salib, pergi begitu jauh sehingga menggantikan penentang Charlemagne, [[orang Basque]] dengan orang Islam. Satu tema popular bagi [[troubador]] ialah kesatria memenangi hati wanitanya dengan pergi menyertai perang Salib di Timur.
 
[[Fail:Barbarossa01.jpg|thumb|left|180px|[[Frederick I|Frederick Barbarossa]] yang sentiasa hidup dalam gua gunungnya: dari ukiran kayu Jerman kurun ke-19]]
 
Pada kurun ke-14, [[Godfrey of Bouillon]] disatukan dengan [[Perang Trojan]] dan kisah pengembaraan [[Iskandar Agung]] (''Alexander the Great'') terhadap latar belakang bagi keberanian [[Sembilan Yang Terbilang|Nine Worthies]] yang berdiri sebagai [[hero budaya]] [[sekular]] yang popular ke dalam kurun ke-16, apabila citasara kesusasteraan yang lebih kritikal beralih kepada [[Torquato Tasso]] dan Rinaldo dan Armida, Roger dan Angelica. Kemudiannya kemunculan makna sejarah yang lebih sahih di kalangan golongan berpendidikan membawa Perang Salib ke dalam satu fokus baru bagi penjanaan romantik dalam roman Sir [[Walter Scott]] pada awal kurun ke-19. Malah gambaran perang Salib dapat dijumpai dalam [[Perang Crimea]] yang [[United Kingdom]] dan Perancis bersekutu [[Empayar Turki Uthmaniyyah]], dan dalam [[Perang Dunia Pertama]], terutamanya penawanan Baitul Maqdis oleh [[Edmund Henry Hynman Allenby]] pada tahun 1917.
 
Di Sepanyol, reputasi popular mengenai Perang Salib disinari dengan sejarah ''[[Reconquista]]'' Sepanyol. [[El Cid]] adalah tokoh utama.
 
=== Dunia Kristian Ortodoks Timur ===
Sama seperti orang Islam, penganut [[Kristian Ortodoks]] Timur juga melihat Perang Salib sebagai serangan oleh orang gasar Barat, tetapi tertumpu kepada [[Penjarahan Constantinople]] dalam tahun 1204. Banyak relik dan artifak yang diambil dari Constantinople masih lagi berada dalam tangan orang Katolik Rom, di dalam [[Vatican]] dan tempat lain. Perselisihan faham yang wujud sekarang antara orang Turki dan [[orang Yunani]] mengenai hak tuntutan ke atas [[Kuda-Kuda St. Mark|Kuda-Kuda Yunani]] di atas muka bangunan [[Basilika St. Mark]] di [[Venice]]. Orang Yunani berhujah bahawa friz tersebut adalah sememangnya sebahagian daripada warisan budaya dan identiti Yunani, sama dengan [[Marmar Elgin]], dan orang Turki membalas bahawa friz itu berasal dari tempat yang disebut [[Istanbul]] hari ini. Sebuah gambar sejarah Perang Salib Turki yang popular dapat dihimpunkan dengan menyusun teks risalah rasmi Turki mengenai kubu-kubu tentera Salib di pantai dan kepulauan pantai [[Laut Aegean]]. Negara-negara Eropah Tengah, di sebalik fakta bahawa mereka secara formal tergolong dalam agama [[Kristian Barat]], adalah yang paling mencurigai idea Perang Salib. Banyak bandar di [[Hungary]] telah dijarah oleh kumpulan-kumpulan tentera Salib yang melaluinya; seorang pemerintah [[Poland]] enggan menyertai satu perang Salib, kononnya disebabkan kekurangan [[bir]] di Tanah Suci. Kemudiannya, Poland dan Hungary sendiri menjadi sasaran penaklukan oleh tentera Salib, dan oleh kerana itu memperjuangkan tanggapan bahawa [[Paganisme|orang pagan]] mempunyai hak untuk hidup dengan aman dan mempunyai hak memiliki tanah-tanah mereka (lihat [[Pawel Wlodkowic]]).
 
== Lihat juga ==