Perampasan Buku Kod Enigma Dari Kapal Selam U-559: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
New page: '''Perampasan Buku Kod Enigma Dari Kapal Selam U-559''' adalah satu detik penting dalam usaha memecah kod mesej yang digunakan oleh pihak Jerman semasa Perang Dunia II. Perampasan buku...
 
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
Pihak Berikat mengetahui bahawa [[Tentera Laut Jerman]] [[Kriegsmarine]] menggunakan mesin kod [[Enigma]] untuk menerima dan menghantar mesej ringkas kepada markas mereka. Walaupun pihak British mempunyai 3 buah mesin [[Enigma]] yang mereka terima daripada pihak penentang [[Poland]] dalam tahun 1939, penganalisis tidak dapat memecahkan kod yang digunakan oleh [[Kriegsmarine]] dalam perhubungan mereka dengan kapal-kapal selam mereka. Untuk memecah kod, mereka memerlukan buku panduan penggunaan kod.
 
''
''Kurzsignale'' adalah salah satu kunci penggunaan kod komunikasi [[Kriegsmarine]]. Secara amnya, ianya terdiri daripada kumpulan abjad empat yang mewakili pelbagai jenis ayat lengkap dna boleh memberikan maklumat mengenai haluan, laporan pergerakan musuh, keletakan grid dan laporan [[cuaca]]. [[Kriegsmarine]] menggunakan ''Kurzsignale'' untuk mengatasi penggunaan mesin [[pencari arah radio]] frekuensi tinggi HFDF (High Frequency Direction Finding) yang digunakan oleh Tentera [[British]].

Sistem HFDF ini membolehkan Tentera British menetapkan kedudukan [[kapal selam]] [[Jerman]] dengan cepat dan tepat. Penggunaan ''Kurzsignale'' memendekkan tempoh penyiaran mesej antara kapal selam dan markas kepada tempoh kurang satu minit, menyebabkan pencuraian (degradation) keberkesanan HFDF. ''Wetterkurzschlussel'' pula adalah buku kod yang digunakan untuk melaporkan dan menerima maklumat mengenai cuaca.
 
==Tindakan Berani Fasson, Grazier dan Brown==
Baris 39 ⟶ 41:
 
==Pautan Luar==
* [http://www.ellsbury.com/ultrafassongrazier.htm The Capture of the Wetterkurzschlussel and Kurzsignalheft from U-559]
from U-559
 
==Rujukan==