Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
Kumpulan ini tidak menggambarkan negeri-negeri berikut sebagai satu entiti tetapi hanyalah sebagai satu terma untuk menerangkan tentang negeri-negeri [[Melayu]] berkenaan. [[Johor]] menandatangani Perjanjian perlindungan pada tahun [[1885]] dan akhirnya tunduk kepada tekanan untuk menerima Penasihat British pada tahun [[1904]].
 
Dibawah [[Perjanjian Inggeris-Siam 1909|Perjanjian Bangkok 1909]], [[Siam]] (kini [[Thailand]]) memindahkan hak-hak mereka terhadap [[Kelantan]], [[Terengganu]], [[Kedah]], dan [[Perlis]] kepada pihak [[British]]. Pihak British kemudiannya memaksa negeri-negeri Melayu berkenaan menandatangani perjanjian seperti perjanjian dengan [[Negeri-negeri Melayu Bersekutu]], bagaimanapun, pengekalan kedudukan, kuasa dan martabat raja-raja Melayu masih menjadi dasar pihak British. <ref>[http://books.google.com.my/books?id=qqMjAAAAMAAJ&q=negeri+bersekutu&dq=negeri+bersekutu&hl=en&ei=XlxvTpiCEInsrQfd9bGHBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CEcQ6AEwBg Federalisme Tanah Melayu, 1945-1963: satu kajian mengenai masalah-masalah persekutuan di dalam sebuah masyarakat majmuk]</ref> Pegawai kanan pentadbiran [[koloni]] [[British]] disitu dikenali sebagai "Penasihat".
 
Pegawai kanan pentadbiran [[koloni]] [[British]] disitu dikenali sebagai "Penasihat".
 
Bahasa rasmi Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu ialah [[Bahasa Melayu]] dengan [[Tulisan Jawi]] sebagai tulisan rasmi.
Baris 17 ⟶ 19:
==Lihat juga==
*[[Negeri-negeri Melayu Bersekutu]]
 
==Rujukan==
<div class="references-small"> <references /> </div>
 
[[Kategori:Sejarah Malaysia]]