Sangkar Faraday: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Hezery99 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 113.210.252.20 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Luckas-bot
Baris 3:
Sangkar Faraday dinamakan sempena ahli fizik [[Michael Faraday]], yang membinanya pada tahun [[1836]].{{Fact|date=May 2008}}
 
Medan elektrik statik iniluaran boleh menyebabkan cas elektrik di dalam bahan pengalir untuk beredar sesama sendiri untuk membatalkan kesan medan di dalam ruangan sangkar. Kesan ini digunakan, misalnya, untuk melindungi peralatan elektronik daripada sambaran [[kilat]] atau nyahcas elektrik yang lain.
 
Pada darjah yang lebih besar, sangkar FridayFaraday juga melindungi bahagian dalaman daripada [[radiasi elektromagnetik]] luaran jika bahan pengalir cukup tebal dan lubang yang terdapat juga lebih kecil daripada [[panjang gelombang]] radiasi. Contohnya, sesetengah prosedur ujian [[forensik komputer]] atau sistem yang memerlukan persekitaran bebas gangguan elektromagnetik akan dijalankan di dalam ''bilik layar''. Bilik layar ini merupakan makmal atau ruang kerja yang ditutup sepenuhnya oleh satu atau lebih lapisan jaringan logam halus. Lapisan-lapisan ini disambungkan ke bumi bagi menyingkirkan arus elektrik yang dijana oleh medan elektromagnetik luaran, maka ia menghalang sebahagian besar gangguan elektromagnet. Penggunaan sangkar Faraday diterangkan di bawah topik [[perlindungan elektromagnetik]].
 
== Sejarah ==