Sistem metrik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 29:
[[Image:SI-metrication-world.png|thumb|250px|negara dalam metrik]]
Kemunculan pelbagai sistem ukuran berbeza merupakan salah satu punca utama pertikaian antara pedagang dan penduduk dengan pemgumpul cukai. Satu negara bersatu dengan matawang tunggal dan pasaran seluruh negara, sebagaimana kebanyakan negara Eropah muncul pada akhir [[abad ke-18]], mempunyai pemangkin ekonomi yang kuat dan dalam kedudukan bagi meninggalkan sistem ukuran lama dan mengambil unit ukuran piwaian. Masaalah tidak sama bukanlah disebabkan oleh ''unit berlainan'' tetapi disebabkan ''unit bersaiz berlainan'' dengan itu daripada menjadikan ukuran yang ada sebagai piawaian, pemimpin kerajaan revolusi Perancis memutuskan untuk menggunakan sistem baru sepenuhnya.
 
Pembakaran dan kemusnahan Biro Piwaian British (''British Bureau of Standards'') pada 1780, bila mana kesemua emas piwaian sistem Ukuran Imperial (''Imperial Measurement'') musnah, membantu matlamat ini. Pelengkap bagi memajukan sistem baru adalah lapuran daripada British, bahawa ia akan mengambil masa selama 50 tahun bagi menggantikan piwaian emas Ukuran Imperial yang musnah dalam kebakaran dan kemusnahan bangunan tersebut. Pihak Perancis mendapati ia mengambil kurang masa bagi memajukan sistem penganti dari masa yang akan diambil bagi menggantikan sistem Ukuran Imperial dengan tepat
 
Penerimaan rasmi sistem sedemikian berlaku di Perancis pada tahun [[1791]] selepas [[Revolusi Perancis|Revolusi Perancis (''French Revolution'')]] [[1789]]. Pencipta sistem metrik ini cuba bagi memilih unti yang logik dan pratikal. Revolusi memberikan peluang bagi perubahan drastik dengan ideologi rasmi "sebab murni (''pure reason'')". Ianya dicadangkan sebagai pembaikian yang jelas menggantikan unit biasa yang tidak sekata yang wujud sebelumnya.
 
Penerimaan sistem metrik di Perancis berlaku dengan berlahan, tetapi kepentingannya sebagai sistem antarabangsa telah dikenali oleh (''geodesist'') dan yang lain. Semenjak itu pelbagai variasi sistem tersebut telah berlaku. Kegunaannya Their merebak keseluruh dunia, mula-mula pada negara bukan penutur Inggeris, kemudiannya akhir ini kepada negara penutur Inggeris.
 
Keseluruhan sistem ini diambil dari ciri-ciri objek semulajadi, terutamanya saiz Bumi dan berat air, dan kaitannya antara satu unit dengan yang lain. Agar dapat menentukan setepat mungkin saiz Bumu, beberapa pasukan telah dihantar selama beberapa tahun bagi mengukur panjang sebahagian geografi meridian sepanjang mungkin. Ianya telah diputuskan bagi mengukur geografi meridian merentasi [[Barcelona]] dan [[Dunkirk]] yang merupakan bahagian terpanjang sepenuhnya melalui kawasan Perancis. Ianya patut disedari bahawa walaupun, semasa bertahun pengukuran, pergeseran yang wujud antara Perancis dan Sepanyol, pembangunan piwaian seumpama itu dianggap begitu penting sehinggakan tentera Sepanyol mengiringi pasukan perancis ketika berada di dalam daerah Sepanyol bagi menjamin keselamatan mereka.
 
Keseluruhan proses berakhir dengan pengistiharan pada [[22 Jun]] [[1799]] sistem metrik bersama penyimpanan dalam Archives Republik perwakilan fizikal piwaian tersebut, prototaip metre dan prototaip kilogram, keduanya dihasilkan menggunakan aloi platinum, disaksikan oleh perwakilan Perancis dan beberapa kerajaan asing dan kebanyakan pakar sains masa itu.
 
Baris 110 ⟶ 115:
=== Sistem graviti===
Sistem graviti metrik menggunakan [[kuasa-kilogram]] (kilopond) sebagai unit asas tenaga, dengan jisim diukur dalam unit yang dikenali sebagai [[hyl]], TME, mug atau [[metrik slug]].
 
== Variasi ejaan ==
Beberapa negara, terutamanya [[Amerika Syarikat]], menggunakan ejaan ''meter'', ''liter'', dll. dan bukannya ''metre'', ''litre''. Selain itu, ejaan rasmi US bagi [[SI prefix]] ''deca'' adalah ''deka'', walaupun ia jarang digunakan. Ejaan ''tonne'' biasa digunakan selain Inggeris Amerika yang menggunakan ejaan ''metric ton''.