Kee Abdullah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Nama beliau asalnya ialah Kee Kim Swee. Setelah memeluk agama Islam , beliau memilih Abdullah sebagai nama Islam beliau dan seterusnya dikenali sebagai Kee Abdullah ataupun OKK Kee Abdullah.<ref>[http://www.google.com.my/search?tbm=bks&tbo=1&q=+Kee+Kim+Swee&btnG=#sclient=psy&hl=en&tbo=1&tbm=bks&source=hp&q=Kee+Kim+Swee%2C+a+Sino-Dusun+born&pbx=1&oq=Kee+Kim+Swee%2C+a+Sino-Dusun+born&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=11234l11234l0l12132l1l1l0l0l0l0l0l0ll0l0&fp=efdbfb56a135dd13&biw=1138&bih=555 Malaysian Chinese and Nation-building: Historical background and economic perspective, Hua she yan jiu zhong xin]</ref> Berketurunan Sino Dusun dan dilahirkan di pada tahun 1863. Ibu beliau bernama Kipas adalah berketurunan Dusun Tutung. Walau bagaimanapun beliau pernah dipelihara sebagai anak angkat oleh seorang nelayanpenduduk kampung di Bandau berbangsa Melayu Suluk bernama Pak Ibrahim. yangKeadaan menyelamatkanini beliauberlaku ketika hanyuttahun dan1885, kapalberlaku yangperistiwa dinaikitrajedi kepada beliau. karamSemasa beliau dan bapa beliau dalam pelayaran ke Kudat atas urusan perniagaan, kapal yang mereka naiki karam di perairan berdekatan Kudat. Beliau telah diselamatkan oleh seorang nelayan bernama Hussein semasa hanyut di laut pada ketika itu. ( Bapa beliau mati lemas dalam kejadian itu ). Ketika beliau berumur 31 tahun, beliau memulakan kerjaya beliau di dalam jabatan kerajaan sebagai kerani di Sandakan dan kemudiannya ditugaskan di Silam.('' Buku 'Borneo Under the Sun', tulisan Nicholas Chung, Terbitan Natural History Publication: 2005.'')
 
Nama beliau asalnya ialah Kee Kim Swee. Setelah memeluk agama Islam , beliau memilih Abdullah sebagai nama Islam beliau dan seterusnya dikenali sebagai Kee Abdullah ataupun OKK Kee Abdullah.<ref>[http://www.google.com.my/search?tbm=bks&tbo=1&q=+Kee+Kim+Swee&btnG=#sclient=psy&hl=en&tbo=1&tbm=bks&source=hp&q=Kee+Kim+Swee%2C+a+Sino-Dusun+born&pbx=1&oq=Kee+Kim+Swee%2C+a+Sino-Dusun+born&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=11234l11234l0l12132l1l1l0l0l0l0l0l0ll0l0&fp=efdbfb56a135dd13&biw=1138&bih=555 Malaysian Chinese and Nation-building: Historical background and economic perspective, Hua she yan jiu zhong xin]</ref> Berketurunan Sino Dusun dan dilahirkan di pada tahun 1863. Ibu beliau bernama Kipas adalah berketurunan Dusun Tutung. Walau bagaimanapun beliau pernah dipelihara sebagai anak angkat oleh seorang nelayan berbangsa Melayu Suluk bernama Ibrahim yang menyelamatkan beliau ketika hanyut dan kapal yang dinaiki beliau karam dalam pelayaran di perairan berdekatan Kudat. Ketika beliau berumur 31 tahun, beliau memulakan kerjaya beliau di dalam jabatan kerajaan sebagai kerani di Sandakan dan kemudiannya ditugaskan di Silam.('' Buku 'Borneo Under the Sun', tulisan Nicholas Chung, Terbitan Natural History Publication: 2005.'')
 
 
Baris 12 ⟶ 11:
==MENYUMBANG JASA KETIKA USIA MUDA==
 
Jika anak beliau, Penghulu Abu Bakar adalah pemimpin Melayu yang berjasa dan disayangi ketika era Pendudukan Jepun, Kee Abdullah pula antara pemimpin Melayu yang berjasa ketika awal pemerintahan Kerajaan British di Tawau. Sebelum bertugas di Tawau, beliau telah mendapat pendidikan yang tinggi dan berjawatan dalam kerajaan. Dengan latar belakang pendidikan dan pengetahuan yang luas serta mampu bertutur dengan bahasa Inggeris dengan baik selain mampu berkomunikasi dengan mesra dengan masyakat Melayu tempatan, kehadiran beliau sangat diperlukan oleh kerajaan Inggeris juga oleh masyarakat Melayu tempatan sendiri. Antara kelebihan beliau yang amat dikagumi ialah kemampuan beliau untuk bertutur dalam bahasa Arab dan menulis dalam tulisan Jawi.
 
Oleh itu semasa masih muda dan baru memulakan tugas beliau, beliau bukan sahaja bertugas untuk memungut hasil kewangan malahan juga diberi tugas untuk berurusan dengan masyarakat tempatan bagi memahami permasalahan mereka dan bergaul rapat dengan mereka. Setelah berpuluhan tahun bersama masyarakat tempatan yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, beliau dianggap seorang pemimpin yang menjadi harapan untuk membantu bangsanya yang serba kedaifan dari segi ekonomi dan taraf pendidikan ketika itu. Pengetahuan beliau yang meluas melalui pengalaman bekerja bersama bangsa Inggeris digunakan sebaik baiknya untuk berbakti kepada anak bangsa di Tawau ini. Beliau bukan sahaja berusaha melalui kerjasama yang baik dengan kerajaan Inggeris untuk membantu meningkatkan taraf kehidupan masyarakat melalui kegiatan ekonomi dan pendidikan. Beliau juga menjadi mata dan telinga kerajaan untuk melihat permasalahan rakyat manakala di pihak masyarakat , beliau menjadi suara hati mereka untuk menyampaikan keluhan dan rintihan masyarakat yang daif dan serba kemiskinan untuk didengar pihak kerajaan.