Mario Balotelli: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 42:
| nationalteam-update = 6 September 2011
}}
Dilahirkan sebagai '''Mario Barwuah Balotelli''' ,(dilahirkan pada 12 Ogos 1990) adalah merupakan seorang pemain bola sepak berkulit hitam pertama [[Itali]] [[Italy|Italian]] yang bermain sebagai penyerang untuk kelab Liga Perdana Inggeris [[Liga Perdana Barclays | Barclays Premier League]] pasukan Manchester City [4] [5] dan pasukan kebangsaan Itali.
 
Pada usia tiga dia telah diangkat oleh Francesco dan Silvia Balotelli selepas ibu bapanya meminta perkhidmatan sosial bagi membantu kehidupan Mario kerana keadaan kesempitan hidup. Sebagai reputasi Balotelli sebagai pemain bola sepak berkembang ibu bapa biologi, keluarga kandungnya Barwuah, meminta dia kembali ke pangkuan mereka semula. Balotelli kemudian berkata bahawa ibu bapanya hanya mahu dirinya kembali kerana dia telah menjadi terkenal dan menyifatkan mereka sebagai "pemburu kegemilangan".
 
Beliau memulakan kerjaya bola sepak profesional di kelab bola sepak Lumezzane dan hanya bermain untuk pasukan pertama dua kali sebelum mempunyai percubaan perpindahan yang tidak berjaya di FC Barcelona, ​​[6] dan​​dan seterusnya menyertai [[Internazionale | Inter Milan]] pada tahun 2007. [[Roberto Mancini]] membawa Balotelli ke dalam pasukan utama, tetapi apabila Mancini dipecat, rekod disiplin Balotelli mulai jatuh. Balotelli mempunyai hubungan yang tegang dengan ketua jurulatih baru [[José Mourinho]] dan pada bulan Januari 2009 dia telah digantung daripada pasukan kesebelasan utama Inter selepas beberapa masalah tatatertib. Masalahnya semakin meruncing pada bulan Mac 2010 apabila dia sampai di bawah kritikan berat oleh penyokong Inter selepas dia muncul di siaran TV Itali Striscia la Notizia memakai jersi pasukan [[AC Milan]]. Ini merosakkan prospek dia mempunyai kerjaya yang lama di Inter, tetapi dia membuat beberapa penampilan selepas itu. Beliau sekali lagi menyebabkan kontroversi dengan membuang jersi Inter di atas lantai apabila dia mencemuh oleh penyokongnya sendiri di Kejuaraaan UEFA di atas padang pada perlawanan separuh akhir Liga Juara- Juara Eropah dengan kelab FC Barcelona.
 
Walaupun mempunyai masalah disiplin, beliau mendapat panggilan untuk pasukan bola sepak kebangsaan Itali untuk perlawanan persahabatan menentang Côte d'Ivoire selepas mendapat kerakyatan Itali. Beliau memperoleh topi pertama dalam permainan itu, kerjasama Antonio Cassano dan Amauri dalam barisan serangan hadapan pasukan kebangsaan.