Bahaman Samsudin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Tan Sri Bahaman Samsudin''' atau 'Dato Seri Utama Bahaman Shamsuddin' merupakan ahli parlimen dari parti UMNO. Beliau menjadi Menteri Hasil-hasil Bumi d...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Tan Sri Bahaman Samsudin''' atau 'Dato Seri Utama Bahaman Shamsuddin' merupakan ahli parlimen dari parti [[UMNOKuala Pilah]]. Beliaudari menjadi Menteri Hasil-hasil Bumi dalamparti [[Kabinet Persekutuan Tanah Melayu 1957|jemaah menteriUMNO]] [[Tunku Abdul Rahman]] pada 1957.Pengumuman itu dibuat pada 28 Ogos 1957 oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra, Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu.
 
Beliau menjadi Menteri Hasil-hasil Bumi dalam [[Kabinet Persekutuan Tanah Melayu 1957|jemaah menteri]] [[Tunku Abdul Rahman]] pada 1957.Pengumuman itu dibuat pada 28 Ogos 1957 oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra, Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu.
Encik Bahaman pernah menjadi Presiden St Paul Institution di [[Seremban]] (1949-1953).Ketika itu beliau menjadi Pegawai Daerah Seremban.
 
Encik Bahaman pernah menjadi Presiden St Paul Institution Alumni di [[Seremban]] (1949-1953).Ketika itu beliau menjadi Pegawai Daerah Seremban.
 
Pada 9 Ogos 1955, beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri dan Keadilan.
Baris 8 ⟶ 10:
 
Beliau juga pernah menjadi Menteri Kesihatan Malaysia. Batu asas [[Hospital Tuanku Jaafar]] diletakkan oleh Y.B. Encik Bahaman bin Samsudin, Menteri Kesihatan pada 5 November 1966. Pada 1966 juga, beliau menghadiri ceramah di [[Institut Penyelidikan Perubatan]],[[Jalan Pahang]],[[Kuala Lumpur]].
 
Pada 6 Februari 1969, selaku Menteri Keadilan, Datuk Bahaman menjelaskan di Parlimen bahawa terjadi 22450 kes [[bunuh diri]] dan 213 kes cubaan bunuh diri. Ketika sesi itu, Tuan Haji [[Abu Bakar Hamzah]] ([[Bachok]]) minta penjelasan tentang kes bunuh diri Haji Sharif ,Ketua UMNO cawangan [[Klang]].
 
==Rujukan==