Casus belli: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''''Casus belli''''' adalah ungkapan [[bahasa Latin]] moden yang bermaksud sebab atau alasan untuk tindakan peperangan. ''Casus'' bermakna "peristiwa" atau "perpecahan", manakala ''belli'' bermakna "perang".
 
Casus belli sering salah dieja sertadan salah disebut sebagai "ca'''u'''sus belli," kerana ia kelihatan seakan-akan perkataan [[bahasa Inggeris]], "''cause''" (serta perkataan bahasa Latin yang lain, iaitu ''causa'' yang bermaksud 'sebab-sebab'), dan olehkerana, dalam penggunaan umum, sebab istilah ini biasanya bermaksud "sebab-sebab untuk perang".
 
Walaupun istilah ini telah amat lama digunakan dalam bahasa Latin, ia tidak digunakan secara meluas sehingga lewat abad ke-19 dengan kemunculan [[doktrin]] politik "[[jus ad bellum]]" atau "teori [[perang adil]]". Penggunaan tak formal di luar takrif teknikal merujuk kepada mana-mana "alasan adil" yang sesuatu negara mungkin akan menuntut untuk memulakan pertempuran. Oleh itu, ia digunakan untuk memerihalkan secara retroaktif keadaan-keadaan dalam sejarah secara retroaktif sebelum istilah ini digunakan secara meluas, serta untuk masa kini ketika memerihalkan keadaan-keadaan apabila perangpeperangan tidak diisytiharkan.
 
Secara rasmi, sebuah kerajaan akan mengemukakan alasan-alasannya untuk memulakan perangpeperangan, berserta hajatnya dan langkah-langkah yang mungkin boleh diambil untuk mengelakkannyamengelakkan peperangan. Dengan berbuat demikian, kerajaan itu cuba menunjukkan bahawa ia memulakan peperangan hanya sebagai langkah terakhir ("Ultima Ratio") dan bahawa ia sebenarnya mempunyai "alasan adil" untuk berbuat demikian.
 
== Penyebab penggunaan ==