Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Haji Abdul Rahman Yakub: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smksedaya (bincang | sumb.)
26 Ramadan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{tiada rujukan}}
{{Infobox Sekolah Malaysia
|Nama Sekolah = Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Haji Abdul Rahman Yakub
Baris 30 ⟶ 31:
Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Haji Abdul Rahman Yakub memiliki 520 pelajar lelaki dan 582 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1102 orang. Ia mempunyai seramai 75 orang guru.<sup>2009</sup>
 
==Sejarah ==
{{wikikan}}
SEJARAH SEKOLAH
1.1 ===''Kanowit Rural Improvement School''===
1. SEJARAH LATAR BELAKANG
 
1.1 Kanowit Rural Improvement School
 
Pada tahun 1957, sekolah SMK DHARY (SEDAYA)dikenali sebagai ’Kanowit Rural Improvement School.’ Ketika itu, sekolah ini digunakan sebagai tempat untuk memberi latihan dalam bidang pertanian kepada belia bumiputera supaya mereka menjadi petani yang berjaya.
Baris 40 ⟶ 39:
Guru Besar sekolah pada ketika itu ialah Mr. Gerunsin Lembat. Disebabkan oleh keperluan dan permintaan untuk mengadakan pendidikan formal yang lebih sempurna telah bertambah, hasilnya kurikulum bercorak akademik dimasukan ke dalam kurikulum sekolah ini.
 
1.2 ===Pembukaan Rasmirasmi===
 
Kanowit Government Secondary School adalah salah sebuah Sekolah Menengah Kerajaan yang tertua di Sarawak. Upacara perasmian sekolah ini telah dilangsungkan pada 26hb April 1958 oleh Resident Bahagian Ketiga, Sarawak, Mr. D.C. White.
Baris 48 ⟶ 47:
Bilangan pelajar yang mendaftar pada tahun 1958 adalah seramai 159 orang. Pelajar ini datang dari seluruh Negeri Sarawak dan Guru Besarnya ialah Mr. Vincent Uzaraga.
 
1.3 ===Nama Baru===
 
Pada 22 Jun 1971, Ketua Menteri Sarawak, Dato Haji Abdul Rahman Ya’kub dan rombongan melawat sekolah ini. Sempena dengan lawatan ini, beliau telah mengumumkan dengan rasminya pertukaran nama sekolah ini kepada Sekolah Menengah Dato Haji Abdul Rahman Ya’kub, Kanowit.
 
1.4 ===Nama Singkatan===
 
Pada 5hb Mei 1972, Ketua Menteri Sarawak, Dato Haji Abdul Rahman Ya’kub sekali lagi melawat sekolah ini sempena merasmikan termasya Sukan Tahunan Sekolah. Dalam ucapannya, beliau mencadangkan bahawa ’SEDAYA’ boleh digunakan sebagai nama singkatan bagi Sekolah Menengah Dato Haji Abdul Rahman Yakub. Beliau juga menyarankan supaya pelajar-pelajar sekolah ini sentiasa berusaha dengan ’sedaya upaya’ mencapai kecemerlangn dalam bidang akademik dan aktiviti-aktiviti lain yang boleh meningkatkan prestasi sekolah. Mulai dari tarikh itu, sekolah ini lebih dikenali di Sarawak sebagai sekolah ’SEDAYA’.
Baris 64 ⟶ 63:
:96700, Kanowit
:Sarawak, Malaysia
:Telefon =: 6084755707
:FaxFaks =: 6084755145
 
== Pautan luar ==
*
{{tunas-sekolah}}
 
[[Kategori: Sekolah menengah kebangsaan di Sarawak|Datuk Haji Abdul Rahman Yakub]]
[[Kategori: Sekolah menengah di Sarawak|Datuk Haji Abdul Rahman Yakub]]