Anak Halal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Haji jamaluddin (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Haji jamaluddin (bincang | sumb.)
Baris 18:
 
==Sinopsis==
Hisham, seorang penjenayah dalam keadaan tersepit telah menyerahkan bayi lelakinya kepada Mariam, seorang perempuan gila. Penjenayah tersebut telah ditangkap dan dipenjarakan. Mariam yang gila dan hidup di jalanan membesarkan bayi tersebut Inderaputera (Putera) dalam serba kedaifan. Mereka tinggal di kawasan setinggan, berjiran dengan Bu Leha dan anak perempuannya, Johanna (Jo) seorang gadis ‘tomboy’ yang dalam diam menyukai Putera. Namun, kebahagiaan Putera bersama ibunya berakhir apabila mereka dipisahkan oleh pihak berkuasa.
 
Hisham,Plot penceritaan bermula apabila seorang penjenayah, dalamHisyam([[Rosyam keadaanNor]]) tersepitsedang telahdiburu menyerahkanpolis bayiatas lelakinyakesalahn kepadajenayahnya. MariamDalam kekalutan untuk menyelamatkan diri dan nyawa anaknya, beliau terlihat akan seorang perempuan gila.sakit Penjenayahjiwa bernama Mariam(Mislina Mustafa) tinggal di lorong tersebut telahlalu ditangkapmenyerahkan danbayinya kepada perempuan dipenjarakanitu. MariamHisyam yangakhirnya giladiberkas danpolis hidupselepas diberlaku jalanankejadian tembak-menembak. Mariam akhirnya membesarkan bayianak tersebut Inderaputeradan (Putera)memberikan dalamnama serba kedaifanInderaputera. Mereka tinggal di kawasan setinggan, berjiran dengan Bu Leha dan anak perempuannya, Johanna([[Maya Karin]]) (Jo) seorang gadis ‘tomboy’ yang dalam diam menyukai Putera. Namun, kebahagiaan Putera bersama ibunya berakhir apabila mereka dipisahkan oleh pihak berkuasa.
Putera kemudiannya dibesarkan oleh Bu Leha yang membawa Putera dan Jo berpindah ke Kuala Lumpur dengan harapan hidup mereka akan menjadi lebih baik. Putera dan Jo membesar sebagai remaja jalanan. Putera bekerja di bengkel kereta. Manakala, Jo dan ibunya berniaga buah-buahan di Pasar Chow Kit demi sesuap nasi.
 
Putera kemudiannya dibesarkan oleh Bu Leha(Kartina Aziz) yang membawa Putera dan Jo berpindah ke Kuala Lumpur dengan harapan hidup mereka akan menjadi lebih baik. Putera dan Jo membesar sebagai remaja jalanan. Putera bekerja di bengkel kereta. Manakala, Jo dan ibunya berniaga buah-buahan di Pasar Chow Kit demi sesuap nasi.
Manakala, Erzan dan Amira Atikah pula adalah antara sahabat rapat Putera dan Jo. Mereka telah terjebak dengan penggunaan najis dadah akibat tekanan dan desakan hidup. Amira Atikah yang ketagihan dadah telah melarikan diri dari rumah. Selain mengedar dan menagih dadah, Erzan yang terpaksa menanggung beban hutang tinggalan ayahnya telah menjadi buruan kuncu-kuncu Hisham. Putera begitu sedih dan marah. Putera naik berang pada Hisham dan kuncu-kuncu yang telah menjadi punca kepincangan hidup orang-orang yang disayanginya.
 
Manakala, Erzan([[Ady Putra]]) dan Milya([[Raja Farah]]) pula adalah antara sahabat rapat Putera dan Jo. Mereka menyara hidup dengan menjaja burger . Bersama Danial([[Bront Palare]]) dan Shah([[Remy Ishak]]), mereka melalui perit getir dalam kehidupan di kota metropolitan ini.
 
Plot penceritaan mula berkembang apabila kehadiran Amira Atikah([[Fasha Sandha]]), seorang remaja yang mempunyai masalah denga najis dadah, hadir dalam hidup mereka. Kehadiran beliau memberi satu warna baru buat Putera, yang mula ingin mengenali apa erti cinta. Keadaan semakin kusut apabila Erzan terpaksa menanggung beban hutang keluarganya dari Tajul([[Zulhuzaimy Marzuki]]). Beliau sering diganggu oleh pembantu Tajul iaitu Jeff([[Fauzi Nawawi]]) dan Lut([[Fizz Fairuz]]). Tindakan Erzan yang terpaksa mengedar dadah untuk melunaskan hutang keluarganya dengan Tajul. Ini membuatkan Putera berasa marah dengan tindakan Erzan. Situasi menjadi cemas apabila Tajul mendapat tahu akan barang yang diambil oleh Ijam([[Jehan Miskin]]) untuk diedar telah diambilnya. Tajul memburu Ijam dan Erzan dan membunuh Ijam atas kesalahan beliau. Tajul meminta Erzan memberikan semua dadah yang ada padanya.
 
Pada hari dimana Erzan ingin memmulangkan dadah yang ada padanya, beliau telah ditembak mati oleh Jeff dan Lut. Putera bersama Shah mengejar mereka tetapi tidak berjaya apabila mereka mempunyai senjata api. Langkah drastik diambil oleh Putera setelah kematian Amira Atikah akibat najis dadah. Beliau membuat keputusan untuk memburu Tajul dan rakan atas kematian orang yang Putera sanyangi. Hasilnya, Jeff telah mati ditikam dan Putera menyerang mereka sehingga ke tempat tinggal Tajul. Hisyam yang telah bebas dari penjara dan masih meneruskan kegiatan gelapnya, menyuruh Tajul menghabiskan apa yang telah beliau mulakan. Tajul berjaya menangkap Putera tetapi mati ditembak Johanna. Selepas mencari petualang yang menyebabkan hidupnya huru-hara, beliau akhirnya terjumpa dengan ayahnya, Hisyam dan ibu angkatnya, Mariam. Pertemuan itu akhirnya membawa tragedi apabila Putera tertembak bapanya sendiri. Mereka melarikan diri setelah Lut membawa lebih ramai orang untuk memburu Putera dengan rakan-rakan. Putera, Mariam dan rakan-rakannya melarikan diri dan akhirnya mereka diberkas polis.
 
==Pautan Luar==
*[http://www.sinemamalaysia.com.my/film/info/?id=Anak_Halal_567 Anak Halal di Sinema Malaysia]
[[Kategori:Filem arahan Osman Ali]]
[[Kategori:Filem Malaysia tahun 2007]]