Penyata kewangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nddstudent (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Wachovia National Bank 1906 statement.jpg|right|thumb|300px|Penyata kewangan sejarah]]
{{Accounting}}wdadadwd
 
'''Penyatan kewangan''' (atau '''laporan kewangan''') ialah rekod formal kegiatan-kegiatan kewangan sesebuah perniagaan, orang perseorangan, atau entiti-entiti yang lain.
 
Penyata kewangan memberikan pandangan keseluruhan keadaan kewangan jangka pendek serta jangka panjang bagi sesuatu perniagaan atau orang perseorangan. Semua maklumat kewangan perusahaan perniagaan yang disampaikan dengan cara berstruktur dan dalam bentuk yang mudah difahami dikenali sebagai penyata kewangan. Terdapat empat penyata kewangan yang asas:<ref>[http://www.iasplus.com/standard/ias01.htm "Presentation of Financial Statements"] Standard IAS 1, International Accounting Standards Board. Accessed 24 June 2007.</ref>
adawdawfeafk e[afpk efkoaefaefffffflanja yang dikenakan sewaktu pemprosesan.
 
# '''[[Kunci kira-kira]]''': Juga dirujuk sebagai penyata kedudukan atau keadaan kewangan, ia melaporkan [[aset]], [[Liabiliti undang-undang|liabiliti]], dan [[equiti pemilik]] syarikat pada sesuatu titik masa.
# '''[[Penyata pendapatan]]''': Juga dirujuk sebagai penyata Untung Rugi (atau "P&L"), ia melaporkan pendapatan, belanja, dan untung pada sesuatu tempoh. Ini termasuk jualan dan pelbagai belanja yang dikenakan sewaktu pemprosesan.
# '''[[Penyata untung tertahan]]''': Menerangkan perubahan dalam untung tertahan syarikat pada sepanjang tempoh pelaporan.
# '''[[Penyata aliran tunai]]''': Melaporkan kegiatan aliran tunai syarikat, khususnya kegiatan operasi, pelaburan, dan kewangan.