Sekolah Kebangsaan Penghulu Baya Mallang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
'''Sekolah Kebangsaan Penghulu Baya Mallang''' atau nama ringkasnya ''SK Penghulu Baya Mallang'', merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Kampung Long Terawan, Tutoh, Baram.
 
Pada 20092011, Sekolah Kebangsaan Penghulu Baya Mallang memiliki 1312 pelajar lelaki dan 78 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 20 orang. Ia mempunyai seramai 11 orang guru 100% siswazah.<sup>20092011</sup>
 
SK Penghulu Baya Mallang, ditubuhkan pada tahun 1965 oleh penduduk Kampung Long Terawan dengan usaha gigih Ketua Masyarakat , Penghulu Baya Mallang (selepas itu Temenggong). Operasi sekolah bermula dengan sebuah rumah yang diperbuat daripada buluh dan beratapkan daun nipah/rumbia yang didirikan secara gotong royong. Ia beroperasi secara rasmi pada tahun 1966 dengan enrolmen seramai 42 orang murid. Pada tahun yang sama serama 32 orang murid dari Kampung Long Panai telah ditarik masuk untuk mengisi kelas Tahun 3 dan Tahun 4. Encik Melai Usang yang ketika itu selaku Guru Besar di SRK Long Panai telah dipindahkan ke SRK Penghulu Baya Mallang dan seterusnya menjadi Guru Besar pertama dengan dibantu oleh 2 orang guru.