Hishamuddin Rais: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 203.82.92.115 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Adikhebat
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Hisham_rais.jpg|thumb|250px|Hishamuddin Rais]]
'''Hishamuddin Rais''' (juga dikenali dengan nama '''Isham''') merupakan seorang aktivis masyarakatpolitik yang terkenal di [[Malaysia]]{{fact}}.Dilahirkan pada 3 Februari, 1951 di [[Jemapoh]], [[Kuala Pilah]] , [[Negeri Sembilan]]. Beliau mendapat pendidikan menengahnya di [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]] (MCKK) sebelum melanjutkan pelajaran ke [[Universiti Malaya]] dalam pengajian Sejarah Asia Tenggara pada tahun 1971. .
 
==Pendidikan==
Hishamudin belajar di [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]] ([[MCKK]]). Kemudiannya melanjutkan pelajaran ke [[Universiti Malaya]] dalam pengajian sejarah.
 
== Gerakan Mahasiswa untuk Rakyat ==
 
Semasa belajar di Universiti Malaya, Hishamuddin kemudiannya terlibat secara aktif dalam gerakan pelajar. Beliau pernah memegang jawatan sebagai Setiausaha Agung Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) pada tahun 1974. Hisham aktif mmemperjuangkan isu-isu rakyat dalam arus kebangkitan pelajar. Antara peristiwa penting yang mejadi catitan sejarah ialah perjuangan kaum pelajar untuk setinggan [[Tasek Utara]] yang dirobohkan rumah mereka pada penghujung tahun 1974. Dia ditangkap dan ditahan reman di penjara[[Penjara Air Molek]],[[Melaka]]. Kemudiannya pada Disember 1974 berlaku satu demonstrasi besar-besaran oleh kaum pelajar bagi memperjuangkan nasib petani-petani miskin di [[Baling]]. Kerajaan pimpinan Tun [[Abdul Razak Hussein]] waktu itu telah melakukan penangkapan besar-besaran. Hisham telah melarikan diri keluar negara.
 
== 20 tahun dalam buangan ==
 
Isham kemudiannnya mendapat [[suaka politik]] daripada kerajaan [[Belgium]]. Dia belajar [[bahasa Perancis]] di ''University Catholic of Leuven la Neuve'', Belgium pada tahun 1984. Beliau kemudian belajar seni di [[Kolej Brixton]], [[London]] dan lulus dalam bidang filem dan video dari [[Universiti Westminster]], [[London]] pada tahun 1992. Beliau tinggal di kota London kira-kira 15 tahun.
 
==Kepulangan ke Malaysia==
 
Hisham pulang ke Malaysia pada tahun 1994. Sekembalinya ke Malaysia dia telah ditahan dibawahdi bawah [[Akta Keselamatan dalam Negeri]] ([[ISA]]) untuk kali pertama selama dua minggu. Semasa dalam tahanan itulah dia mendapat idea untuk membikin filem [[Dari Jemapoh ke Manchester]]. Sebuah filem yang penuh dengan metafora dan budaya berontak anak muda. Filem ini telah mengembara ke serata festival filem di dunia, dari [[Singapura]] hinggalah ke [[Rotterdam]].
Manchester. Sebuah filem yang penuh dengan metafora dan budaya berontak anak muda. Filem ini telah mengembara ke serata festival filem di dunia, dari Singapura hinggalah ke Rotterdam.
 
== Aktiviti ==
Baris 30 ⟶ 31:
===Penulisan===
 
Pada tahun-tahun awal kepulangan beliau ke Malaysia, dia menulis di pelbagai suratkhabar dan majalah seperti akhbar Melayu, [[Ujang]] dan [[Dewan Budaya]]. Antara sumbangan beliau yang lain adalah
1.Penyumbang untuk Men’s Review
2.Analog-Kolum di [[Berita Minggu]]
3.Penyumbang untuk Vox akhbar [[The Sun]]
4.Penyumbang di penerbitan-penerbitan alternatif
5. Kolum Dot Mai- [[Malaysiakini.com]]
6. Kolum Tapai untuk majalah Off The Edge
 
Baris 42 ⟶ 43:
=== Terlibat aktif dalam gerakan Reformasi ===
 
Pasca 2 September 1998 merupakan detik bersejarah dalam hidup diahidupnya. Walaupun pada peringkat awal dia tidak terlibat secara langsung tetapi kemudian dia mengubah fikiran dan menyertai demostrasi jalanan. Dia beberapa kali ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah di bawah Akta Polis kerana dituduh berhimpun secara haram. Namun itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus aktif berjuang untuk reformasi dan demokrasi di Malaysia ini.
 
Hisham menerima pelbagai tekanan dari pihak pemerintah, antaranya dia diberhentikan dari menulis di kolum mingguannya di akhbar Brita[[Berita Harian]]. Oleh kerana tekanan pihak pemerintah akhbar-akhbar arus perdana tidak lagi berani untuk menyiarkan tulisan-tulisannya.{{fact}}
 
Namun pada penghujung tahun 1999 Malaysiakini.com, sebuah akhbar internet dilancarkan dan dia diberi ruangan kolum Dot.Mai. Kolum ini memberi pengaruh besar terhadap pejuang-pejuang reformasi dan demokrasi di Malaysia ini.{{fact}} Dia banyak memberi penekanan terhadap penglibatan aktif anak-anak muda dalam perjuangan menuntut perubahan. Dia sering menyebut sebaris kata “hanya anak muda sahaja yang dapat mengubah dunia kerana dunia akhirnya kepunyaan anak-anak muda.”
Baris 50 ⟶ 51:
== Ditahan ISA ==
 
Pada 9 April 2001 sekitar jam 5.00 petang dia telah ditangkap oleh sepasukan polis dari cawangan khas dipejabatnya di bawah seksyen 71 (3) [[Akta KeselamaatnKeselamatan dalamDalam Negeri]] ([[ISA]]) atas tuduhan merancangan untuk menggulingkan kerajaan secara kekerasan dan keganasan. Kini dia bersama sembilan orang aktivis politik pro reformasi dan pro demokrasi . Setakat bulan April 2001 ini jumlah aktivis reformasi dan pro demokrasi yang ditahan berjumlah 10 orang.
keganasan. Kini dia bersama sembilan orang aktivis politik pro reformasi dan pro demokrasi masih berada dalam tahanan ISA.
 
Setakat bulan April 2001 ini jumlah aktivis reformasi dan pro demokrasi yang ditahan berjumlah 10 orang.
 
== Inspirasi kepada Anak Muda ==
Dia banyak memberi penekanan terhadap penglibatan aktif anak-anak muda dalam perjuangan menuntut perubahan. {{fact}} Dia sering menyebut sebaris kata “hanya anak muda sahaja yang dapat mengubah dunia kerana dunia akhirnya kepunyaan anak-anak muda.”<ref>[http://idealis.1accesshost.com/isu/040602.html Memori Isham Rais]</ref>
 
==Rujukan==