Lim Si Pin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mobby~mswiki (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Lim Si Pin''' adalah Ketua Pemuda Gerakan . Beliau anak kepada Tun Dr [[Lim Keng Yaik]] , mantan pengerusi parti [[Gerakan]].
 
==Memorandum Anti ISA==
Pada pilihanraya[[Pilihan raya umum Malaysia 2008|pilihan raya 2008]], Lim Si Pin telah dikalahkan oleh [[Tian Chua]] di kawasan Parlimen [[Batu]] di [[Kuala Lumpur]] dengan majoriti yang amat besar sebanyak 9,455 undi[http://en.wikipedia.org/wiki/Chua_Tian_Chang].
 
Pada 31 Julai 2009, Pemuda Gerakan tidak setuju [[Akta Keselamatan Dalam Negeri]] (ISA) diteruskan. Oleh itu Lim Si Pin bersama 40 pengikut menghantar memorandum kepada [[Yang di-Pertuan Agong]] agar [[ISA]] dihapuskan. Sesampai di pintu pagar istana, pegawai istananistana menolak memorandum itu kerana tidak memenuhi prosedur.
 
Sebelum ini Gerakan setuju turut serta dalam Perhimpunan Anti ISA pada hari Sabtu, 7 Julai 2009. Malangnya Perhimpunan Pro ISA turut diadakan di lokasi yang berdekatan dan polis PDRM memutuskan perhimpunan itu diharamkan. <ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=429382 Pemuda Gerakan Gagal Serah Memorandum Kepada Istana]</ref>