Milenium ke-6 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
 
 
Semasa '''milenium ke-6 SM''', [[pertanian]] tersebar dari kawasan Balkan ke [[Itali]] dan [[Eropah Timur]], dan dari Mesopotamia ke [[Mesir]]. Pada dasarnya, [[jumlah penduduk dunia]] adalah stabil pada sekitar 5 juta orang.
 
 
==Peristiwa==
* k.k. 6000 SM &ndash; pemisahanPemisahan [[Proto-Indo-Eropah]] menjadi [[Proto-Anatolia]] dan [[Proto-Indo-Iran]] di [[India]] yang disebabkan oleh [[keselanjaran Proto-Veda]]. <ref name="The Aryan-Non Invasionist Model">[http://www.voiceofdharma.com/books/ait/ch63.htm Model Bukan Invasionis Arya] oleh Koenraad Elst</ref>
* k.k. 5900 SM &ndash; [[prehistoric]] [[Kebudayaan Vinca]] [[prasejarah]] muncul di [[Belgrade]] kini.
* k.k. 5760 SM &ndash; [[Gunung berapi]] [[Puy-de-Dôme (gunung)|Puy-de-Dôme]] [[Letupan gunung berapi|meletup]].
* k.k. 5600 SM &ndash; Permulaan pergurunan [[Afrika Utara]] yang akhirnya menyebabkan penciptaan gurun [[Sahara]]. Adalah mungkin bahawa proses ini menyebabkan sesetengah orang asli berhijrah ke kawasan-kawasan [[Nile]] di timur, dan dengan itu, menyediakan asas untuk kebangkitan peradaban [[Mesir Kuno|Mesir]].
* k.k. 5600 SM &ndash; [[Orang Cat Merah]] memantapkan kedudukan mereka di kawasan yang terbentang dari [[Labrador]] kini hingga negeri [[LabradorNew York]].
*[[1 September]] 5509 SM - [[Takwim Byzantin]] menentukan tarikh [[Teologi penciptaan alam|penciptaan alam]].
* k.k. 5500 SM - [[Pertanian]] bermula di [[Mesir Kuno]].
* k.k. 5450 SM &ndash; Peletupan [[Gunung berapi]] [[Hekla]].