Milenium ke-4 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 48:
 
===Perubahan alam sekitar===
Berdasarkan kajian-kajian oleh ahiahli [[glasiologi]] [[Lonnie Thompson]] (profesor di [[Universiti Negeri Ohio]] danserta penyelidik di [[Pusat Penyelidikan Byrd Polar]]), [http://www.news-about-space.org/story/2409.html] sebilangan penunjuk menandakan bahawa terdapat perubahan iklim sejagatdi seluruh dunia pada 5,200 tahun dahulu:
* Iklim berubah dengan tiba-tiba, dengan kesan-kesan yang teruk.
* Tumbuh-tumbuhan yang dikebumikan di dalam [[Litupan Ais Quelccaya]] di Andes Peru menunjukkan bahawa iklim tiba-tiba berubah dengan teruk dan tumbuh-tumbuhan terperangkap dan dipeliharakan sehingga kini.
* Seorang lelaki terperangkap oleh glasier Alp ("[[Oetzi]]") dan dibeku sehingga penemuannya pada tahun [[1991]].
* Gelang-gelang pokok dari [[Ireland]] dan [[England]] menunjukkan bahawa tempoh ini merupakan tempoh yang paling kering.
* Rekod teras-teras ais menunjukkan nisbah bagi dua isotop oksigen yang diperoleh dari padang-padang ais di kemuncak [[Gunung Kilimanjaro]] di Afrika, dan merupakan proksi untuk suhu atmosfera pada masa salji turun.
*Ice core records showing the ratio of two oxygen isotopes retrieved from the ice fields atop Africa’s [[Mount Kilimanjaro]], a proxy for atmospheric temperature at the time snow fell.
*Perubahan utama dalam debunga didedahkan oleh teras-teras dasar tasik di Amerika Selatan.
*Major changes in plant pollen uncovered from lakebed cores in South America.
*Record lowest levels ofAras-aras [[methanemetana]] retrievedyang fromterendah icedidapati coresdaripada fromteras-teras ais di [[Greenland]] anddan [[AntarcticaAntartika]].
* BeginningPermulaan of desertification ofpergurunan [[Sahara]] ([[35thabad Abadke-35 SM]]). The shift: byPeralihan theGurun Sahara Desertdaripada fromkawasan ayang habitableboleh regiondidiami tokepada agurun barrenyang deserttandus.
 
==Tokoh-tokoh==