Agensi Kelayakan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WPSamson (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{wikikan}}
[[Fail:Logotrans.gif|thumb|right|Logo lama MQA (LAN)]]
[[Fail:Logotransi.png|thumb|right|Logo MQA]]
[[Fail:Logotrans.gif|thumb|right|Logo lama MQA (LAN)]]
 
Pertumbuhan ekonomi Malaysia yang begitu pesat mencetuskan keperluan terhadap sumber tenaga [[manusia]] yang berpengetahuan dan berkemahiran tinggi. Antara langkah yang diambil oleh negara ialah menyediakan dasar pendidikannya yang liberal. Y.A.B. [[Perdana Menteri]] sendiri sering menyatakan bahawa Malaysia telah bersedia menjadi tempat tumpuan negara lain mendapatkan pendidikan tinggi.
Baris 31:
 
 
===Menjamin Kualitikualiti Institusiinstitusi-Institusiinstitusi Pengajianpengajian Tinggitinggi===
Pada masa ini, Malaysia mengalami perkembangan pendidikan yang pesat dalam kedua-dua sektor pendidikan awam dan swasta. Di sektor awam, terdapat sebanyak 13 buah universiti yang telah didirikan tidak termasuk politeknik-politeknik dan institut-institut perguruan. Enrolmen pelajar di universiti melebihi 150,000 orang pelajar. Begitu jua kedudukannya di sektor pendidikan swasta. Statistik yang ada menunjukkan terdapat lebih 500 buah IPTS yang telah ditubuhkan dengan enrolmen pelajar melebihi 100,000 orang. Desakan untuk membangunkan sektor pendidikan tinggi masih berterusan. Sebagai alternatif, pelajar-pelajar akan mendapatkan kemudahan pendidikan tinggi dalam negeri.
Kualiti pendidikan yang disediakan oleh IPT Awam adalah terkawal. Terdapat mekanisme-mekanisme tertentu sama ada di peringkat institusi ataupun Kementerian yang mengawal standard dan kualiti kursus-kursus pengajian yang disediakan.
Sebaliknya, pendidikan yang disediakan oleh IPTS diragui kualitinya walaupun tidak boleh dinafikan mungkin terdapat mekanisme-mekanisme kawalan kualiti tertentu di peringkat sesebuah IPTS. Dalam keadaan ini dan ke arah mengimbangi standard dan kualiti untuk mewujudkan sistem pendidikan tinggi negara yang berkualiti secara menyeluruh dan bersepadu, Agensi Kelayakan Murid (MQA) telah diwujudkan untuk menjadi badan kawalan kualiti yang dipertanggungjawabkan bagi memastikan pendidikan tinggi yang disediakan oleh IPTS sentiasa berkualiti tinggi.
 
===Budaya Pendidikanpendidikan Cemerlangcemerlang===
Dalam dunia persaingan yang hebat, faktor kualiti akan menentukan kesejahteraan sesebuah organisasi itu. Begitu juga dalam sektor pendidikan tinggi, usaha untuk mewujudkan suasana persaingan di kalangan IPT-IPT di negara ini akan menjurus kepada peningkatan kualiti pendidikan yang disediakan. Oleh yang demikian, penubuhan MQA akan membantu IPTS meningkatkan kualiti untuk lebih berdaya maju dalam persaingan dengan IPTA ke arah menyumbang kepada pengwujudan sistem pendidikan tinggi negara yang lebih cemerlang. Bukan itu sahaja, IPTS juga dijangkakan akan dapat bersaing dengan jayanya di peringkat wilayah dan antarabangsa.
 
Baris 60:
Ahli-ahli Majlis adalah dilantik oleh Y. B. Menteri kecuali ahli di bawah perenggan (b) hingga (g).
 
==Lihat Jugajuga==
* [[Kerangka Kelayakan Malaysia (MQF)]]