Sirte: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Sirte''' (juga dieja Sirt, Surt, Sert atau Syrte) adalah sebuah bandar di Libya . Ia adalah di pantai selatan Teluk Sidra .Syrtis purba adalah as...'
Baris 1:
'''SurtSirte''' merupakan(juga dieja Sirt, Surt, Sert atau Syrte) adalah sebuah munisipalitibandar di [[Libya]], terletak. diIa bahagianadalah utaradi bersenpadanpantai denganselatan [[Teluk Sidra]] .Syrtis Daerahpurba iniadalah merupakanasal tempatasal kelahirannama pemimpinsirte. Di sinilah kampung halaman [[LibyaPresiden L:ibya]], [[Muammar al-Gaddafi]].
 
Sirte terletak di tengah-tengah antara [[Tripoli]] dan [[Benghazi]].Ia ditubuhkan pada awal abad ke-20 oleh [[Itali]] .Terdapat sebuah kubu abad ke-19 yang dibina oleh Empayar Uthmaniyah . Ia berkembang menjadi sebuah bandar selepas [[Perang Dunia II]] .
{{Daerah di Libya}}
{{afrika-stub}}
 
Sebagai tempat kelahiran Muammar Gaddafi , Sirte disukai oleh rejim Gaddafi . Bandar ini merupakan kubu terakhir utama Gaddafi pengikut setia dalam [[Perang Sivil Libya]] . Dalam pertempuran untuk mengawal Sirte, bandar ini mengalami kerosakan besar-besaran.
[[Kategori:Munisipaliti Libya]]
[[Kategori:Bandar di Libya]]
 
==Sejarah awal==
[[ar:شعبية سرت]]
Sirte dibina berhampiran kawasan bandar purba Phoenicia Macomedes-Euphranta di di sepanjang pesisir [[Laut Mediterranean]].Pada zaman klasik, pantai ini "berbahaya kepada kapal" dan dipanggil "inhospita Syrtis" dalam Virgil 's Aeneid .
[[de:Surt (Munizip)]]
 
[[en:Surt]]
==Sejarah moden==
[[es:Sirte]]
Pada tahun 1842 Uthmaniyyah membina kubu di Indosat al Zaafran iaitu Qasr al Zaafran .Kubu dibina di bawah Sultan Abdülmecid untuk mengawal Tripolitania selepas kejatuhan Dinasti Karamanli .Kemudian kubu ini diambil alih dan dibaiki oleh [[Itali]] pada tahun 1912.
[[fa:استان سرت]]
 
[[fi:Sirte]]
Semasa [[Perang Dunia Kedua]] Sirte hanyalah "sebuah kampung Arab sedikit lusuh pondok lumpur , berkelompok pada bank-bank aliran berbau busuk. "
[[fr:Syrte]]
 
[[it:Municipalità di Sirte]]
Penemuan dan eksploitasi [[minyak]] berhampiran kampung kelahiran Muammar al-Gaddafi pada tahun 1942 mengubah keadaan. Gaddafi dilahirkan dalam khemah di Qasr Abu Hadi , kira-kira 20 kilometer (12 batu) selatan Sirte. Beliau telah dihantar ke sekolah rendah di Sirte pada usia sepuluh tahun .
[[lt:Surto savivaldybė]]
 
[[pl:Syrta (gmina w Libii)]]
==Era Gaddafi==
[[sh:Surt]]
Selepas rampasan kuasa pada tahun 1969 , Gaddafi mengubah Sirte menjadi sebuah bandar yang kecil . Selepas tahun 1988, kebanyakan jabatan-jabatan kerajaan dan Parlimen Libya telah dipindahkan dari Tripoli ke Sirte, walaupun Tripoli kekal secara rasmi sebagai ibu negara. Universiti Al-Tahadi telah ditubuhkan pada tahun 1991.
[[zh:蘇特]]
 
Pada tahun 1999, Gaddafi mencadangkan idea mewujudkan "Afrika Amerika Syarikat" dengan Sirte sebagai pusat pentadbiran. Beliau mahu membina sebuah lapangan terbang antarabangsa dan pelabuhan yang baru telah diumumkan pada tahun 2007.
 
Pada tahun 1999, [[Deklarasi Sirte]] telah ditandatangani di bandar itu oleh [[Pertubuhan Perpaduan Afrika]] yang dihoskan oleh Gaddafi. Pada tahun 2007, beliau juga menganjurkan ceramah di Sirte untuk broker perjanjian damai antara kerajaan [[Sudan]] dan pertelagahan puak di [[Darfur]] .Pada tahun 2008, China Railway Construction Corporation memenangi tender $ 2,6 bilion di Libya untuk membina landasan kereta api dari barat ke pantai timur sepanjang 352 km dari [[Khums Al Sirte]] dan landasan keretapi 800 km untuk pengangkutan [[bijih besi]] dari [[Sabha]] ke [[Misrata]] .
 
==Perang saudara Libya 2011]]
 
Pada 5 Mac 2011, kuasa-kuasa anti-Gaddafi mahu menawan bandar. Tapi pada 6 Mac pemberontak berhenti selepas Pertempuran Bin Jawad sebelum sampai ke Sirte . Pasukan kerajaan berjaya menawan semula [[Lanuf Ras]].Di bawah Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Resolusi 1973, beberapa negara-negara Barat dan Arab kemudiannya campur tangan dengan mogok udara dan peluru berpandu, yang berpaling arus sekali lagi memihak kepada pemberontak. Pada 28 Mac, [[Al Jazeera]] melaporkan bahawa Sirte diambil alih oleh pasukan pemberontak.
 
Pada bulan Ogos, pasukan pemberontak lain yang berpangkalan di [[Benghazi]] memecahkan kebuntuan lalu menawan [[Brega]] dan [[Lanuf Ra]] . Pemberontak di [[Misrata]] bergerak ke Sirte.Pada 24 Ogos unit pemberontak dilaporkan berada di 56 km Sirte.
 
Dalam ucapan radio pada 1 September 2011, Gaddafi mengisytiharkan Sirte sebagai ibu negara baru Jamahiriya Rakyat Sosialis Arab Libya , menggantikan bekas ibu negara [[Tripoli]] , yang telah ditawan oleh pemberontak.
 
Banyak bangunan dan infrastruktur di Sirte rosak teruk akibat serangan udara NATO. Banyak rumah telah digeledah dan dirompak oleh pejuang.
 
Gaddafi telah dibunuh di Sirte pada 20 Oktober 2011.