Abu Bakar Hamzah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Bot: tukar kategori yang dilencongkan, Rakyat Malaysia ke Orang Malaysia
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
Abu Bakar selaku [[Ketua Dewan Pemuda PAS]] meninggalkan parti PAS apabila PAS di bawah Dato [[Asri Haji Muda]] menyertai [[Barisan Nasional]] pada 1974. Beliau membangkitkan “pemimpin buta al-Quran” yang merupakan gagasan awal terhadap perlunya '[[kepimpinan Ulama]]’. Dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS ke-17 dan 18 di [[Kangar]] pada 1968, Ustaz Jaiz Anwar terpilih sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.<ref>[http://ulamak.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=133:ustaz-jaiz-anwar&catid=36:ulamak-tanah-melayu&Itemid=89]</ref> <ref>[http://idrisahmad.wordpress.com/2009/05/22/sejarah-kepimpinan-‘ulama’-dalam-pas/ SEJARAH KEPIMPINAN ‘ULAMA’ DALAM PAS]</ref>
 
==Hasil karya==
* 'Konsep Kepimpinan Ulamak Dalam Politik' - diterbitkan oleh Pustaka Zakry Abadi (1983) membicarakan konsep kepimpinan ulama dan ciri-ciri seseorang ulama.
* Al-Imam: Its Role In Malay Society 1906-1908 - diterbitkan oleh Pustaka Antara (1991) mendedahkan usaha-usaha yang telah dilaksanakan oleh majalah [[al-Imam]] untuk membangkitkan kesedaran kebangsaan di kalangan pembacanya terutamanya orang Melayu di Tanah Melayu ketika itu.
 
==Rujukan==
{{reflist}}