Penculikan bayi Argentina: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 06:11, 11 Januari 2005

Penculikan bayi merupakan suatu kaedah penyeksaan yang digunakan oleh Presiden Videla sewaktu beliau berkuasa. Pada 9 Jun 1998, bekas diktator ini telah ditahan atas jenayah yang kejam ini.

Antara tuduhannya termasuklah membenarkan dan merahsiakan satu rancangan untuk mengumpul bayi dengan cara memenjarakan wanita yang sedang hamil di lokap tentera sehingga mereka beranak. Sebaik bayi tersebut dilahirkan, ia akan diagihkan kepada keluarga angkatan tentera atau dihantar kerumah anak yatim. Manakala, ibu kandungnya dihantar kesuatu lokasi untuk dihukum bunuh. Adalah dianggarkan terdapat lebih 500 bayi yang menjadi mangsa jenayah yang kejam ini.

Walaupun ditahan, beliau kemudiannya dibebaskan pada 29 Disember 1990. Disebalik khabar angin tentang kemungkinan berlakunya rampasan kuasa tentera, Presiden Carlos Menem telah memaafkan Videla dan general-general lain dalam tahanan.

Namun demikian, saudara-mara mangsa penculikan ini masih bekerja keras untuk menjejak saudara mereka yang telah diculik. Selama 15 tahun, satu kumpulan dipanggil "Grandmothers of the Plaza de Mayo" telah mendesak agar "bayi-bayi" yang diculik dipulangkan kepada saudara-mara mereka. Kumpulan ini telah berjaya menjejak 56 anak kecil tersebut dan mengenalpasti 256 bayi yang masih hilang.