Sweet Charity: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Gurlisha (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
'''Kumpulan Sweet Charity''' sebuah [[kugiran]] yang mula ditubuhkan di [[Singapura]] pada tahun 1967 oleh anggota asalnya iaitu Ramli Sarip (Vokal),Rosli Mohalim (Lewat 70'an Gitar) Joe Salim([[Gitar]]),Wahid Warren(Bass), Rahman Sarbani (Drum)
 
Sweet Charity banyak mengadakan Roadshow di FunFair2FunFair diseluruhdi seluruh Singapura dlm tahun 70an-80an,dan Sweet Charity jugalah yang mempopularkan muzik rock sehingga mereka dilabel sebagai Deep Purple dan Santana Singapura!. KebanyakkanPenonjolan kumpulanSweet rockCharity generasidalam baruarus sepertimuzik Search,perdana Lefthandedbermula danpada laintahun lain1979 yangapabila seangkatanWarner menjadikanMusic lagu-lagumengeluarkan Sweetalbum Charity sebagai lagu awalpertama mereka sebelum‘Sweet menerokaCharity’ jauhyang keterjual bidanglebih muzik rock tanahair. Lagu-lagu sepertidaripada Kamelia50,000 Terataiunit, Sejuta Wajah, Hilang Gelaptanpa Terbitlahmengambil Terangkira cukupjumlah memberikanalbum kesantersebut yang begitudicetak mendalamrompak terhadapsecara industriberleluasa rock yang baru menapak dirantautanpa siniterkawal ketika itu. MenjadiSweet masyhurCharity ditelah Nusantaramembawa melaluirevolusi lagukepada Kameliadunia (lagurock asaltempatan [[Ebietketika G.itu Ade]])dengan yangcorak telahmuzik diberirock suntikanand iramaroll mereka yang lebih 'keras'tersendiri, dengan suaramemasukkan nyaringelemen-elemen danwirama serakMelayu basahdalam Ramlikebanyakan Sariplagu-lagu mereka.Sweet CharityPada jugahakikatnya, terkenaltanpa denganmengambil roadkira showimej merekaartis dirock seluruhberambut negara pada 1985 bersama [[Kumpulan Blues Gang]]gondrong yang ditajaditampilkan olehmereka, pengeluarSweet kasutCharity Northdianggap Star.sebagai Walaupunsebuah membawakumpulan imejfolk rock. alaLagu-lagu Deepdaripada Purplealbum tetapikedua mereka amatseperti kuat berpegang pada agama Islam‘Kamelia’, pernah terjadi di satu show di Ipoh ‘Musibah’, seorang‘Zakiah’ promoterdan konsert‘Pelarian’ telahserta menyuruhmerta seorangmenjadi budakhit. menghantarkanLagu-lagu arakini sebagaikekal hadiahmenjadi darilagu promoter,klasik tetapiSweet alangkahCharity terkejutnyameskipun budakpara itupeminat keranalupa didapatibahawa ahlisebahagian kumpulandaripada Sweetlagu-lagu Charityini sedangdalah solatmerupakan @lagu-lagu sembahyangartis berjemaahlain sebelumyang konsertdinyanyikan bermulasemula.
 
Kebanyakkan kumpulan rock generasi baru seperti Search, Lefthanded dan lain lain yang seangkatan menjadikan lagu-lagu Sweet Charity sebagai lagu awal mereka sebelum meneroka jauh ke bidang muzik rock tanahair. Lagu-lagu seperti Kamelia, Teratai, Sejuta Wajah, Hilang Gelap Terbitlah Terang cukup memberikan kesan yang begitu mendalam terhadap industri rock yang baru menapak di rantau sini ketika itu. Menjadi masyhur di Nusantara melalui lagu Kamelia (lagu asal [[Ebiet G. Ade]]) yang telah diberi suntikan irama yang lebih 'keras' dengan suara nyaring dan serak basah Ramli Sarip.Sweet Charity juga terkenal dengan road show mereka di seluruh negara pada 1985 bersama [[Kumpulan Blues Gang]] yang ditaja oleh pengeluar kasut North Star. Walaupun membawa imej rock ala Deep Purple tetapi mereka amat kuat berpegang pada agama Islam, pernah terjadi di satu show di Ipoh , seorang promoter konsert telah menyuruh seorang budak menghantarkan arak sebagai hadiah dari promoter, tetapi alangkah terkejutnya budak itu kerana didapati ahli kumpulan Sweet Charity sedang solat @ sembahyang berjemaah sebelum konsert bermula.
Pada tahun 1986, Sweet Charity juga turut membintangi filem yang bertemakan cetak rompak iaitu filem [[Kembara Seniman Jalanan]] arahan Nasir Jani. Pada tahun yang sama,Ramli Sarip berpisah dengan kumpulan Sweet Charty dan menukar haluan menjadi penyanyi solo dengan album solonya yang pertama - RAMLI SARIP yang popular dengan lagu Panah Beracun. Anggota-anggota yang lain masih meneruskan kumpulan Sweet Charity,sehingga lahirnya sebuah album dengan menampilkan seorang penyanyi wanita bernama Zaitun,yang berjudul 'Sweet Charity '88'. Walaupun mereka telah lama tidak bersatu, tetapi pada tahun 1995,mereka telah melakukan 'reunion' dan bersama atas nama Sweet Charity dan yang paling masyhur sewaktu di Stadium Negara, KL. Tampil dengan irama rock sejati tetapi masih mengekalkan unsur-unsur kemelayuan sebagai contoh seperti lagu Bulat-Bulat, Jangan Tunggu Lama, Zakiah.
 
Pada tahun 1986, Sweet Charity juga turut membintangi filem yang bertemakan cetak rompak iaitu filem [[Kembara Seniman Jalanan]] arahan Nasir Jani. Pada tahun yang sama,Ramli Sarip berpisah dengan kumpulan Sweet Charty dan menukar haluan menjadi penyanyi solo dengan album solonya yang pertama - RAMLI SARIP yang popular dengan lagu Panah Beracun. Anggota-anggota yang lain masih meneruskan kumpulan Sweet Charity,sehingga lahirnya sebuah album dengan menampilkan seorang penyanyi wanita bernama Zaitun,yang berjudul 'Sweet Charity '88'. Walaupun mereka telah lama tidak bersatu, tetapi pada tahun 1995,mereka telah melakukan 'reunion' dan bersama atas nama Sweet Charity dan yang paling masyhur sewaktu di Stadium Negara, KL. Tampil dengan irama rock sejati tetapi masih mengekalkan unsur-unsur kemelayuan sebagai contoh seperti lagu 'Bersenda', 'Sama-sama Merasa', 'Bulat-Bulat,' 'Zakiah', 'Jalan Malam', 'Jangan Tunggu Lama,-lama' Zakiahdan 'Haji'.
 
==Ahli:==