Jorge Rafael Videla: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{terjemahan}}
'''Jorge Rafael Videla Redondo (1925- )''' telah dilahirkan pada 21 Ogos 1925 di [[Mercedes]], [[Buenos Aires]] dan adalah seorang bekas tentera dan ahli politik. Beliau mendapat gelaran "the bone" (tulang) sebab tubuhnya yang lurus seperti tulang. Zaman pemerintahan beliau merupakan titik permulaan "Dirty War" iaitu era yang paling kejam sekali dalam sejarah Argentina. Namun beliau terkenal di Amrika Selatan sebagai pakar dalam strategi anti-komunisme antarabangsa dan menerima pujian dari ahli politik berhaluan kanan Amerika Syarikat, termasuk Ronald Reagan.
 
== Sejarah awalnya ==
Beliau mendapat gelaran "bone" (tulang) atau "pink panther" sebab tubuhnya yang kurus. Videla bangkitrose to power amid Argentina's political and economic unrest in the early-to-mid 1970s.
 
Videla bangkit sewaktu ketidakstabilan ekonomi dan politik di Argentina pada awal hingga pertengahan 1970an. Pada 1973 Perón telah kembali berkuasa di negara ini tetapi pada usia yang tua beliau tidak mampu memperbaiki keadaan negara ini. Setahun kemudian, beliau meninggal dunia dan jawatannya disandang oleh isterinya Isabel Perón, seorang bekas penari kelab malam yang tiada pengalaman di dalam politik. Dalam mendapat sokongan tentera Isabel telah melantik Videla sebagai Commander-in-Chief, jawatan tertinggi di dalam tentera. Tindakan ini seperti memakan diri sendiri kerana Videla melancarkan rampasan kuasa dan berjaya menjatuhkan kerajaan dinasti Peron.
Beliau mendapat gelaran "bone" (tulang) atau "pink panther" sebab tubuhnya yang kurus. Videla bangkitrose too power amid Argentina's political and economic unrest in the early-to-mid 1970s.
Following the political instability that arose in the aftermath of [[Juan Perón]]'s death in [[1974]] and the subsequent presidency of his widow, the politically-inexperienced [[Isabel Perón]], Videla and other high ranking military officials staged a [[coup d'état]]. Isabel was deposed, and a three-man interim junta assumed the powers of the presidency. Two days later, on [[29 March]] [[1976]], Videla formally assumed the presidency, a post he would hold until [[29 March]], [[1981]].