Tekken: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Desperadowikio (bincang | sumb.)
Baris 20:
 
==Permainan==
Permainan yang pertama, [[Tekken (permainan video)|Tekken]], dilancarkan pada tahun 1994 untuk arked dan kemudiannya untuk [[PlayStation]]. Dua sekuel, [[Tekken 2]] dan [[Tekken 3]], dilancarkan dengan gaya yang sama pada tahun 1996 dan 1998. Tekken 3 juga dilancarkan sebagai [[Tekken Advance]], untuk [[Game Boy Advance]] pada tahun 2001. Pada tahun 2000, sebuah spin-off telah dilancarkan dengan nama [[Tekken Tag Tournament]]. Berbeza dengan permainan sebelum ini, [[Tekken Tag Tournament]] akan dilancarkan untuk [[PlayStation 2]] dan menampilkanmempunyai perlawanan dua lawan dua. Versi naik taraf permainan yang berjudul ''Tekken Tag Tournament HD'' akan disertakan ke dalam cakera[[CD]] ''Tekken Hybrid'', yang juga menyertakan filem 3D, [[Tekken: Blood Vengeance]], pelancaran ditetapkan pada Disember 2011.
 
Dua sekuel berikutnya, [[Tekken 4]] dan [[Tekken 5]], juga dilancarkan untuk PlayStation 2 pada tahun 2002 dan 2004, berikutan pelancarannya untuk arked. Versi [[PlayStation Portable]] dan [[PlayStation 3]] untuk ''Tekken 5: Dark Resurrection'' yang diberi tajuk baru iaitu [[Tekken 5: Dark Resurrection|Tekken: Dark Resurrection]], dilancarkan di Jepun dan Amerika Syarikat pada musim panas 2006. Versi Eropah dilancarkan pada 15 September 2006. Versi online untuk ''Tekken 5: Dark Resurrection'' juga telah dilancarkan pada tahun 2007 untuk [[PlayStation Network]]. [[Tekken 6]] asalnya dilancarkan untuk arked pada tahun 2007, dan versi ''update'' berjudul ''Tekken 6: Bloodline Rebellion'' dilancarkan pada tahun 2008. Tahun berikutnya, ''update'' tersebut dilancarkan untuk [[PlayStation 3]], [[PlayStation Portable]] dan [[Xbox 360]] dengan nama ''Tekken 6''. [[Tekken Tag Tournament 2]], iaitu sekuel untuk Tekken Tag Tournament dilancarkan pada 14 September 2011 untuk arked Jepun.
 
Namco dan [[Capcom]] bekerjasama mengerjakan ''[[Street Fighter X Tekken]]'' dan ''[[Tekken X Street Fighter]]'', permainan gabungan untuk francais Tekken dan ''[[Street Fighter]]''. ''Street Fighter X Tekken'' dibangunkan oleh Capcom dan merangkumi gaya permainan 2D seperti dilihat pada [[Street Fighter IV]], sementara ''Tekken X Street Fighter'' dibangunkan oleh [[Namco]] dan merangkumi mekanikal permainan daripada ''Tekken 6''.
 
''[[Tekken Card Challenge]]'' juga dilancarkan untuk ''gameboy'' Jepun iaitu [[Wonder Swan]]. Nina Williams ialah watak utama dalam sebuah permainan spin-off aksi-pengembaraan, ''[[Death by Degrees]]'', dilancarkan untuk [[PlayStation 2]] pada tahun 2005. Dua permainan ''Tekken'' yang baru juga telah diumumkan untuk [[Nintendo 3DS]] dan [[Nintendo Wii U]]. Pocket Gamer telah mengesahkan bahawa ''Tekken Resolute'' akan dilancarkan untuk telefon bimbit dan ''Tekken Bowl'' akan tiba untuk sistem operasi iOS. Permainan untuk sistem operasi iOS tidak termasuk dalam genre permainan berlawan, sebaliknya sebuah permainan mini boling dari ''Tekken Tag Tournament''.
 
===Kemunculan di permainan lain===
 
==Elemen==
Tekken meliputi pelbagai seni mempertahankan diri seperti :
* [[Karate]]: Heihachi Mishima, Kazuya Mishima, Jin Kazama
* [[Kung Fu]]: Lei Wulong, Ling Xiaoyu, Julia Chang, Feng Wei, Wang Jinrei
* [[Taekwondo|Tae Kwon Do]]: Hwoarang, Baek Doo San
* [[Tinju]]: Steve Fox
* [[Kickboxing|Kick Boxing]]: Bryan Fury, Bruce Irvin
* [[Gusti]]: King I, King II, Armor King
* [[Vale tudo|Vale Tudo]]: Craig Marduk
* [[Capoeira]]: Eddy Gordo, Christie Montiero
* [[Aikido]]: Nina Williams, Anna Williams, Asuka Kazama
* [[Judo]]: Paul Phoenix
* [[Jeet Kune Do]]: Marshall Law, Forest Law
* [[Sumo]]: Ganryu
* [[Ninjitsu]]: Yoshimitsu, Kunimitsu, Raven
 
[[Kategori:Permainan video]]