1 November: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
k r2.5.5) (bot menambah: diq:1 Tışrino Peyên
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 14:
* [[1512]] - [[Siling]] [[Gereja Sistine]] ''(gambar)'' siap dicat semula dalam [[fresco]] oleh [[Michelangelo]].<!--2 Nov?-->
* [[1520]] - [[Ferdinand Magellan]] mengetuai ekspedisi Eropah pertama melayari [[Selat Magellan]], laluan yang menghubungkan [[Lautan Pasifik]] dan [[Lautan Atlantik|Atlantik]] di selatan tanah besar [[Amerika Selatan]].
* [[1755]] - [[Gempa bumi Lisbon 1755|Gempa bumi besar]] dan [[tsunami]] memusnahkan [[Lisbon]], dan mengorbankan hampir 100,000 nyawa di [[Portugal]] dan [[Maghribi]].
* [[1800]] - [[John Adams]] menjadi [[Presiden Amerika Syarikat]] pertama mendiami ''Executive Mansion'', kini dikenali sebagai [[Rumah Putih]].
* [[1954]] - [[Barisan Pembebasan Kebangsaan (Algeria)|''Front de Libération Nationale'']] memulakan [[Perang Kemerdekaan Algeria]] menentang pemerintahan [[Perancis]], dengan serangan [[gerila]] di pelbagai kawasan di [[Algeria]].
* [[1955]] - [[Dwight D. Eisenhower]] menghantar kumpulan pertama Kumpulan Bantuan Penasihat Tentera [[MAAG]] ke [[Vietnam Selatan]] untuk memberikan latihan kepada Tentera Vietnam Selatan ([[ARVN]]). Ini merupakan permulaan pembabitan rasmi [[Amerika Syarikat]] di dalam [[Perang Vietnam]].
* [[1963]] - [[Balai Cerap Arecibo]], dengan [[teleskop radio]] ''(gambar)'' terbesar di dunia, dibuka secara rasmi di [[Arecibo, Puerto Rico|Arecibo]], [[Puerto Rico]].
 
== Kelahiran ==