Nizamiyyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KamikazeBot (bincang | sumb.)
k r2.6.4) (bot mengubah: en:Nezamiyeh
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
Institut-institut Nizamiyyah adalah [[Institusi pengajian tinggi silam|institusi pengajian tinggi]] teratur pertama dalam [[dunia Islam]]. Kualiti pendidkan adalah yang tertinggi di dunia Islam, dan mereak juga dikenali di Eropah. Mereka disokong secara kewangan, politik, dan kerohanian oleh pertubuhan diraja dan darjat elit. Sesetengah sarjana mencadangkan bahawa pertubuhan madrasah-madrasah Nizamiyyah ternyata dalam suatu percubaan untuk merintangi suatu lagi kumpulan Islam, ahli [[Ismailiyah]], dalam rantau itu. Sudah tentu, Nizam al-Mulk membaktikan suatu bahagian penting dalam ''Buku-buku Politik (Siyāsatnāma)'' masyhurnya untuk menyangkalkan doktrin-doktrin Ismailiyah.<ref>Virani, Shafique N. The Ismailis in the Middle Ages: A History of Survival, A Search for Salvation (New York: Oxford University Press, 2007), 73.</ref>
 
Sekolah nizamiyyah yang termasyhur dan paling dirayai adalah [[Al-Nizamiyya di Baghdad]] (ditubuhkan 1065), di mana Khwaja Nizam al-Mulk melantik ahli falsafah dan teologi, [[al-Ghazali]], sebagai seorang profesor. Penyair Farsi [[Saadi (penyair)|Sa'di]] adalah seorang pelajar Nizamiyyah Baghdad. Sekolah-sekolah nizamiyyah lain terletak di [[Nishapur]], [[Balkh]], [[Amol]], [[Herat]] dan [[Isfahan (bandar)|Isfahan]].
 
Nizam ul-Mulk akhirnya dibunuh dalam perjalan dari [[Isfahan]] ke [[Baghdad]] pada 1092 AM. Menurut pelbagai buku, dia dibunuh oleh seorang ahli [[Hashshashin]], sekumpulan mazhab [[Ismailiyah]] dari [[Syiah]].