Sungai Baram: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
| image_name =
| caption =
| origin = [[Banjaran Tama AboIran]]
| mouth = [[Laut China Selatan]]
| basin_countries = [[Sarawak]], [[Malaysia]]
Baris 10:
| watershed =}}
 
'''Sungai Baram''' ialah sebatang sungai sepanjang 400 km terletak di negeri [[Tanjung BaramSarawak]], [[MiriMalaysia Timur]] ,di pulau [[SarawakBorneo]]. Sungai ini mengalirberasal dari timur iaitu dari [[Banjaran Tama AboIran]] dan mengalir arah barat melalui hutan hujan tropika ke dalam [[Laut China Selatan]] di sebelah Barat. Dalam [http://www.maplandia.com/malaysia/sarawak/kampung-kuala-baram/ peta] terletak pada koordinat 4° 35' 0" Utara, 114° 58' 0" Timur.
 
Lembangan Sungai Baram telah menjadi sebahagian Sarawak sejak ia diserahkan kepada [[Rajah Putih]] [[Sarawak]] oleh [[Abdul Momin|sultan Brunei]] pada 1882, sebidang kawasan besarnya {{convert|10000|sqmi|km2|-4}}, untuk bayaran tahunan 6000 dollar<ref>[http://explorion.net/ch.hose-w.mcdougall-pagan-tribes-borneo-1/page-228.html The Pagan Tribes of Borneo, retrieved 22-05-2007]</ref>.
'''Sungai Baram''' sepanjang 400 km terletak di [[Tanjung Baram]], [[Miri]] , [[Sarawak]]. Sungai ini mengalir dari timur iaitu dari [[Banjaran Tama Abo]] ke [[Laut China Selatan]] di sebelah Barat. Dalam [http://www.maplandia.com/malaysia/sarawak/kampung-kuala-baram/ peta] terletak pada koordinat 4° 35' 0" Utara, 114° 58' 0" Timur.
 
Sungai ini diseberang tidak jauh dari muaranya oleh [[Lebuhraya Miri-Baram]], Laluan Persekutuan {{JKR|22)), melalui [[Jambatan Batang Baram]] yang dibuka pada 2003. Lebih kurang 100&nbsp;km hulu sungai terletaknya pekan [[Marudi, Sarawak|Marudi]].
Di [[Sarawak]] dan kebanyakan tempat di [[Indonesia]], sungai disebut juga sebagai Batang. Contohnya [[Batang Lupar]], [[Batang Rajang]], [[Batang Mukah]], [[Batang Tinjar]] dan lain-lain.
 
DiSungai [[Sarawak]]ini danjuga dikenali di kebanyakan tempat di [[IndonesiaBorneo]] sebagai ''Batang Baram'', sama seperti sungai-sungai disebutlain jugadi sebagaipulau Batang.itu Contohnyaseperti [[Batang Lupar]], [[Batang Rajang]], [[Batang Mukah]], [[Batang Tinjar]] dan lain-lain.
Di [[Perak]], [[Sungai Perak]] biasa disebut sebagai Batanghari. [[Batang Padang]] pula merupakan sebuah daerah yang meliputi bandar [[Tapah]], [[Perak]].
 
==Sejarah alam sekitar: anak sungai Sungai Sunda prasejarah==
Semasa zaman [[Pleistocene]] atau [[Mesolithic]] lebih kurang 10,000 tahun lalu, terdapat kejatuhan 5 darjah Celsius dalam suhu global. Di puncak gunung, hujan turun sebagai salji dan terkumpul sebagai lembaran berais (termasuk [[Gunung Kinabalu]]), lantas memecah rekod dam kitaran hidrologi global. Disebabkan kekurangan air dilepaskan ke dalam laut, terdapat kejatuhan aras laut sebanyak 120 meter dari masa kini. Laut China Selatan kering, mendedahkan [[Pentas Sunda]] dan peparit dalam terdahulu menjadi sungai kuno besar yang dipanggil [[Sungai Sunda]] Utara.
 
Tanah Besar Asia, Semenanjung Tanah Melayu, [[Sumatra]] dan Jawa menjadi bersambung kepada [[Borneo]] melalui jambatan tanah Pentas Sunda yang terdedah. Sungai Sunda Utara menyediakan sambungan penting kepada [[Sungai Mekong]] di Vietnam dan [[Sungai Chao Phraya]] di Thailahnd di utara, [[Sungai Baram]] dan Sungai Rajang di [[Sarawak]] di timur dan [[Sungai Pahang]] dan [[Sungai Rompin]] di barat tanah yang besar. Ikan keli air tawar dari sungai tersebut berhijrah dan mengawan untuk menukar bahan genetik mereka lebih kurang 10,000 tahun lalu. Lalu, selepas [[Holocene]], bila suhu meningkat, jambatan tanah tersbut dan Sungai Sunda telah ditenggelami dan jumlah ikan keli telah terasing. Walaubagaimana pun, motif genetik mereka masih dalam [[DNA]]-nya sebuagai bukti sambungan terdahulu Sungai Rajang kepada sungai terasing lain di Indochina dan Borneo.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
==Pautan luar==
*[http://www.sarawak.gov.my/ Sarawak government website]
*[http://www.panda.org/heart-of-borneo/ WWF Heart of Borneo conservation initiative]
 
{{Sarawak}}
 
[[Kategori:Sungai di Sarawak|Baram]]
 
[[en:Baram River]]