Universiti Gadjah Mada: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Nashrul Hakiem (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
|tahun=19 Desember 1949
|jenis=Perguruan Tinggi Negeri
|rektor=PROF. DR. Sofian Effendi, MPASudjarwadi
|lokasi=[[Yogyakarta]], [[Indonesia]]
|situs=[http://www.ugm.ac.id http://www.ugm.ac.id]}}
Baris 11:
'''Universiti Gadjah Mada''' atau '''Universiti Gajah Mada''' ([[Bahasa Inggeris]]: ''Gadjah Mada University'') merupakan [[universiti]] tertua di [[Indonesia]]. Universiti ini dibina pada [[19 Disember]] [[1949]], Gadjah Mada merupakan [[universiti]] pertama yang dibina selepas Republik Indonesia mencapai kemerdekaan.
 
== Fakulti ==
Pada saat universiti ini dibina, Universiti Gadjah Mada hanya memiliki enam [[fakulti]], tetapi kini memiliki 18 Fakulti dan satu program Pascasarjana (S-2 dan S-3). Universiti Gadjah Mada berlokasi di Kampus Bulaksumur [[Yogyakarta]]. Sebagian besar fakulti ini dalam lingkungan Universiti Gadjah Mada terdiri daripada beberapa jurusan . Kegiatan Universiti Gadjah Mada diklasifikasikan dalam bentuk Tri Dharma Perguruan Tinggi yang terdiri atas Pendidikan dan Pengajaran, Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat.
 
Senarai Fakulti:
== Hubungan pelajar antarabangsa ==
* Fakulti Sains Kajihayat
Pada September 2009, sekumpulan pelajar tempatan melontar telor tembelang kepada rumah yang disewa pelajar Malaysia di Universiti Gadjah Mada di Yogyakarta kerana isu tarian Pendet.<ref>[http://www.nst.com.my/Current_News/NST/articles/20090909205226/Article Attacks on Malaysians in Jakarta the work of small group]</ref> Sedozen pelajar Pertubuhan Pelajar Muslim meronda sekitar perangkarangan Universiti Gadjah Mada di Yogyakarta, protes bagi menyingkir pelajar Malaysia. Mereka membakar bendera Malaysia dan meminta bagi bercakap dengan pelajar Malaysia.<ref>[http://www.tempointeractive.com/hg/nasional/2009/09/01/brk,20090901-195539,uk.html Anti-Malaysian Students Protest At Gadjah Mada University]</ref>
* Fakulti Ekonomika dan Bisnis
* Fakulti Farmasi
* Fakulti Filsafat
* Fakulti Geografi
* Fakulti Hukum
* Fakulti Ilmu Budaya
* Fakulti Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
* Fakulti Sains Perubatan
* Fakulti Sains Pergigian
* Fakulti Kedokteran Haiwan
* Fakulti Kehutanan
* Fakulti Matematika dan Sains
* Fakulti Pertanian
* Fakulti Perikanan
* Fakulti Peternakan
* Fakulti Psikologi
* Fakulti Kejuruteraan
* Fakulti Teknologi Pertanian
 
==Rujukan ==