Bawang merah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HRoestBot (bincang | sumb.)
k r2.6.5) (bot menambah: su:Bawang beureum
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 22:
 
===Penanaman===
DuaSama seperti sayur-sayuran yang lain, terdapat dua unsur penting yang diperlukan oleh bawang merah adalahiaitu unsur [[Nitrogen]] (N) dan [[Kalium]] (K). [[Nitrogen]] merupakan unsur penting sangat(N) diperlukan oleh tanaman untuk perkembangan daun, meningkatkan warna hijau daun serta pembentukan cabang. SedangkanManakala [[Kalium]] (K) berfungsi dalam pembentukan [[gula]] dan, asas penghasilan [[protein]], pemangkin bagi tindakbalas [[enzim]], menuteralkan asid organik serta berperanan dalam pertumbuhan jaringan meristem. Pemberian kedua-dua unsur tersebutini dapat membantu proses pembentukan umbi bawang merah. Sekiranya bawang merah mengalami kekuranganKekurangan [[kalium]] ia akan mengakibatkanbagi tanaman bawang membawamerah pulanganakan mengurangkan hasil yangtuaian kurangbawang merah.
 
Penuaian boleh dilakukan apabila semua daun bawang merah telah rebah iaitu sekitar 6 hingga 8 minggu selepas penanaman. Tuaian hendaklah dilakukan ketika cuaca kering agar bawang boleh disimpan lama. Penuaian perlu dielakkan selepas hujan kerana bawang akan mudah diserang fungus jika basah ketika dituai. Cara menuai bawang adalah dengan mencabut ia dari atas tanah dan kemudian dijemur sehingga semua daun atas kering.
Pokoknya dicabut dari tanah dan daunnya dibiar kering. Daunnya boleh digunakan untuk tambahan kepada masakan sup, sayur-sayuran, salad atau sebagai penghias lauk-lauk lain.
 
PokoknyaDaun dicabutbawang dari tanah dan daunnya dibiar kering. Daunnyamerah boleh digunakan untuksebagai tambahan kepadarencah dalam masakan sup, sayur-sayuran, salad atau pun sebagai penghias lauk-lauk lain.
 
[[Imej:YosriBawangMerah.jpg|thumb|right|Bawang merah.]]
 
===Kegunaan Masakan===
Bawang merah sebagai salah satu sayuran yang merupakan bahan penting untuk masakan baik untuk masakan rumah tangga, dan juga sebagai bahan dalam industri permakanan. Pengeluaran bawang merah pada masa ini tidak mampu memenuhi permintaan yang ada terutama pada saat menjelang hari-hari perayaan seperti [[hari raya]]. Oleh itu usaha untuk meningkatkan lagi penanaman bawang merah perlu dipertingkatkan lagi. Bawang merah membiak dengan mengeluarkan tunas pada umbi, atau dikenali sebagai beranak. Anak-anak bawang merah boleh mencapai berbelas setiap pokok.