Fail perduaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
Semasa pemuatturunan, sesebuah atur cara yang berfungsi sepenuhnya tanpa sebarang pemasang juga sering dipanggil atur cara perduaan, atau cuma perduaan (berlawanan dengan [[kod sumber]]).
 
==Struktur==
Tidak seperti [[fail teks]], tiada sebarang aksara khas dalam fail mod perduaan untuk menandakan [[tamat fail]]. Fail mod perduaan menjejak tamat fail menerusi jumlah aksara yang hadir dalam kemasukan kamus fail terbabit. Fail perduaan biasanya ditakrifkan sebagai suatu jujukan [[bait]], bermakna, digit perduaannya ([[bit]]) dikumpulkan lapan setiap satu. Fail perduaan selalunya berisi bait yang sepatutnya ditakrifkan sebagai sesuatu yang berlainan daripada [[aksara (perkomputeran)|aksara]]. Atur cara komputer terkompil merupakan contoh biasa; aplikasi terkompil ([[fail objek]]) kadang kala dipanggil—khususnya oleh pengatur cara—'''perduaan''' (''binary'' dalam [[bahasa Inggeris]]). Tetapi fail perjuaan juga boleh mengandungi imej, bunyi, versi termampat fail lain, dsb., secara ringkas, apa saja jenis kandungan fail.
 
Sesetengah fail perduaan mengandungi [[pengepala (teknologi maklumat)|pengepala]]; blok-blok [[metadata]] yang digunakan oleh [[atur cara komputer]] untuk mentafsir data dalam fail berkenaan. Sebagai contoh, fail [[GIF]] mungkin berisi lebih daripada satu imej, dan pengepala digunakan untuk mengenal pasti dan memerihalkan setiap blok data imej. Jika sesebuah fail perduaan tidak mengandungi sebarang pengepala, ia boleh dipanggil '''fail perduaan rata'''.
 
==Keserasian perduaan==