Fail perduaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Kurniasan (bincang | sumb.)
Baris 7:
 
Sesetengah fail perduaan mengandungi [[pengepala (teknologi maklumat)|pengepala]]; blok-blok [[metadata]] yang digunakan oleh [[atur cara komputer]] untuk mentafsir data dalam fail berkenaan. Sebagai contoh, fail [[GIF]] mungkin berisi lebih daripada satu imej, dan pengepala digunakan untuk mengenal pasti dan memerihalkan setiap blok bagi data imej. Jika sesebuah fail perduaan tidak mengandungi sebarang pengepala, ia bolehlah dipanggil '''fail perduaan rata'''.
 
==Manipulasi==
Fail perduaan selalunya diterjemahkan kepada pewakilan teks biasa (dengan, contohnya, [[Base64]]) untuk menghantarkannya menerusi sistem tertentu. Namun ada keburukan jika datanya dikodkan, antaranya saiz fail akan bertambah (contohnya dengan Base64 akan menambah saiz fail sebanyak lebih kurang 30%). Di samping itu, pengekodan juga memerlukan perterjemahan semula kepada perduaan selepas penerimaan. Penambahan saiz boleh diatasi dengan pemampatan pautan tahap rendah, kerana data teks yang terhasil akan mempunyai [[entropi (teori maklumat)|entropi]] serendah jika saiznya bertambah, jadi data sebenarnya yang dipindahkan dalam senario ini akan mempunyai saiz menghampiri saiz data perduaan asal. Lihat [[Pengekodan binari-kepada-teks]] untuk perincian perkara ini.
 
[[Microsoft Windows]] dan pustaka-pustaka piawainya membenarkan sang pengatur cara untuk menentukan parameter yang menunjukkan jika fail terlibat adalah teks biasa atau perduaan semasa membuka sesebuah fail; ini melibatkan panggilan pustaka piawai supaya membaca dan menulis daripada fail tersebut dalam cara sistem berkenaan menukar antara aksara "tamat baris" (aksara suap baris ASCII) dan jujukan tamat baris yang sistem pengendalian tadi harapkan aplikasi yang terlibat gunakan dalam fail (aksara suap baris dan [[kembali pembawa]] dalam turutan). Ini juga dibenarkan dalam [[Unix]], namun fail teks dan perduaan tidak dibezakan dalam Unix, kerana ia hanya menggunakan aksara suap baris tunggal untuk meletakkan tamat baris kedalam fail. Dengan ini, pembezaan antara dua fail ini lantas, sehingga suatu tahap, adalah tidak penting.
 
==Keserasian perduaan==