Milenium ke-3: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
 
 
'''Milenium ke-3''' yang merupakan tempoh seribu tahun yang ketiga dalam [[Era Umum]] yang bermula pada [[1 Januari]] [[2001]] dan berakhir pada [[31 Disember]] [[3000]]. Oleh sebab milenium ini kini hanya di dalam dekad pertamanya, [[2000-an]] merupakan tumpuan para ahli sejarah. Bahagian [[abad ke-21]] yang tinggal dan arah aliran jangka masa yang lebih panjang (seperti [[jumlah penduduk dunia]] yang diramalkan tidak lagi akan bertambah ketika ia mencapai 10 bilion pada dekad [[2050-an]]) merupakan bidang [[kajian masa hadapan]].
'''Milenium ke-3''' merupakan tempoh ketiga sepanjang seribu tahun dalam [[kalendar Gregory]]. Terdapat dua pendapat tentang permulaan dan penghabisan milenium ini:
* [[1 Januari]] [[2001]] hingga [[31 Disember]] [[3000]] bagi mereka yang mengikut [[kalendar Gregory]];
* 1 Januari [[2000]] hingga 31 Disember [[2999]] bagi mereka yang mengikut [[kalendar Zaman Umum]].
 
==Peristiwa==
Untuk mengatasi kekeliruan, pada tahun 2000, [[Organisasi Piawaian Antarabangsa]] mengatakan melalui [[ISO8601]] bahawa milenium ke-3 bermula pada tengah malam 31 Disember [[1999]], dan dengan itu mengesahkan perbuatan orang-orang yang mengadakan perayaan abad baru pada waktu tersebut.
* Pengikut-pengikut [[Zaman Baru]] dan berbagai-bagai [[ahli astrologi]] menghitung [[Zaman Aquarius]] sebagai akan bermula pada enam abad pertama Milenium Ketiga (hitungan berbeza-beza tentang tarikh yang tepat).
* Sesetengah penganut untuk sebilangan agama utama (termasuk agama Yahudi, Islam, dan agama Kristian) mempercayai bahawa milenium ke-3 ialah milenium terakhir Bumi ini, dengan kedatangan Al-Masih (pertama atau kedua) dan pemerintahan keamanannya, dan/atau pemusnahan bumi oleh perang.
* [[Milenialisme|Ahli milenialisme]] meramalkan bahawa milenium ketiga akan merupakan milenium [[keamanan]] apabila manusia akhirnya belajar berhidup dengan keharmonian antara satu sama lain dan dengan [[alam semula jadi]].
*[[John Paul II]] menjangka sebuah "musim bunga agama Kristian yang baru" ketika beliau memulakan milenium ini dengan [[Novo Millennio Ineunte]], sebuah rancangan gereja yang sangat mengutamakan kesucian.
 
[[Kategori: Milenium ke-3| ]]