Milenium ke-4 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
 
 
'''Milenium ke-4 SM''' mengalami banyak perubahan utama dalam budayakebudayaan manusia. Ia menandakan permulaan [[Zaman Gangsa]] dan [[penulisan]]. Negara kota [[Sumer]] dan kemaharajaan [[Mesir Kuno|Mesir]] diasaskan dan menjadi terkenal. [[Pertanian]] tersebar ke [[Eurasia]]. [[Jumlah penduduk dunia]] pada sepanjang milenium ini bertambah sekali ganda dari kira-kira 7 juta sehingga 14 juta orang.
 
 
Baris 52:
* Tumbuh-tumbuhan yang dikebumikan di dalam [[Litupan Ais Quelccaya]] di Andes Peru menunjukkan bahawa iklim tiba-tiba berubah dengan teruk dan tumbuh-tumbuhan terperangkap dan dipeliharakan sehingga kini.
* Seorang lelaki terperangkap oleh glasier Alp ("[[Oetzi]]") dan dibeku sehingga penemuannya pada tahun [[1991]].
* Gelang-gelang pokok dari [[Ireland]] dan [[England]] menunjukkan bahawa tempohzaman ini merupakan tempohzaman yang paling kering.
* Rekod teras-teras ais menunjukkan nisbah bagi dua isotop oksigen yang diperoleh dari padang-padang ais di kemuncak [[Gunung Kilimanjaro]] di Afrika, dan merupakan proksi untuk suhu atmosfera pada masa salji turun.
*Perubahan utama dalam debunga didedahkan oleh teras-teras dasar tasik di Amerika Selatan.
Baris 63:
* Firaun-firaun [[Zaman Dinasti Awal]]: [[Ro (firaun)|Ro]], [[Serket]], [[Narmer]]
 
==RekaanPerekaan, penemuan, dan pengenalan==
*4000 SM - 3000 SM; [[Roda pembentuk tembikar]] di [[Mesir]].
*3500 SM - 2340 SM; [[Sumer]]: Pedati, roda pembentuk tembikar, [[ziggurat Candi Putih]], serta alat dan senjata gangsa.