Wilayah Narathiwat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
k robot Adding: de:Narathiwat (Provinz)
delete link from terrorist websites
Baris 48:
</ol>
|}
 
==Kekecohan==
Sejak awal tahun 2004, beberapa insiden kerusuhan dan kekecohan telah melandai selatan Thailand, terutama sekali di wilayah-wilayah Narathiwat, [[Wilayah Yala|Yala]], dan [[Wilayah Pattani|Pattani]]. Kawasan-kawasan ini didiami oleh majoriti penduduk [[Melayu]] Islam dan aktiviti gerakan pemisah telah aktif sejak tahun 80an. Penduduk-penduduk di sini tidak berasa senang dengan reaksi keras kerajaan pusat terhadap aktiviti gerakan pemisah tersebut. Kebanyakkan mereka juga tidak puas hati dengan beberapa polisi kerajaan pusat yang memperlakukan mereka dengan cara berbeza dari kaum etnik Thai.
 
Pada 26 Oktober 20004, 78 orang telah meninggal dunia akibat kesesakan nafas setelah kesemuanya dimasukkan di dalam truk polis akibat ditangkap di atas tuduhan rusuhan di daerah tersebut dan sekelilingnya.
 
Pada 7 November 2004, Menteri Pertahanan Thai telah megatakan bahawa lebih kurang 700 orang telah tercedera atau terkorban akibat kekacauan yang berlaku di selatan Thailand sejak Januari.
 
==Pautan luar==
*[http://www.pulo.org Laman Pertubuhan Pembebasan Patani Bersatu]
*[http://www.jendelamas.com/mcontents/articlelist.php?Ntype=0 Laman Kebudayaan Islam Selatan]
*[http://news.xinhuanet.com/english/2004-11/06/content_2185349.htm "700 casualties since January" - artikel berita daripada Xinhua]
*[http://msnbc.msn.com/id/6334068/ "78 killed following riot" - artikel berita daripada MSNBC]
 
{{Wilayah Thai}}