Rangkaian komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 58:
Jaringan komputer:
 
; Memudahkan perhubungan : Menggunakan jaringan, orang mampu berhubung dengan efisen dan mudah melalui surat eletronik, perutusan segera, bilik borak, [[telefon]], panggilan telefon video, dan [[persidangansidang video]].
; Membenarkan perkongsian file, data, dan maklumat jenis lain: Dalam persekitaran jaringan, pengguna dibenarkan mampu mencapai data dan maklumat tersimpan pada komputer lain di jaringan. Keupayaan memberikan capaian pada data dan maklumat di peranti simpanan berkongsi merupakan ciri penting kebanyakan jaringan.
; Berkongsi sumber jaringan dan komputer: Dalam persekitaran jaringan, setiap komputer di jaringan mampu mencapai dan menggunakan sumber diberikan oleh peranti di jaringan, seperti mencetak dokumen pada pencetak jaringan dikongsi. Pekomputeran taburan menggunakan sumber komputer di jaringan bagi melaksanakan sesuatu tugasan.
; Mungkin tidak selamat: Jaringan komputer mungkin boleh digunakan oleh hacker komputer bagi melaksanakan [[viris komputer]] atau [[cecasingcecacing komputer]] pada peranti yang disambung pada jaringan atau menghalang peranti ini daripada mencapai jaringan secara normal ([[serangan penafian perkhidmatan]]).
; Mungkin mengganggu teknologi lain: Talian kuasa perhubungan menganggu dengan kuat bentuk perhubungan radio tertentu, contoh., radio amateur.<ref> [http://www.arrl.org/broadband-over-powerline-bpl The National Association for Amateur Radio: Broadband Over Powerline]</ref> Ia juga mungkin mengganggu dengan teknologi langkah terakhir ("last mile") seperti [[ADSL]] dan [[VDSL]].<ref>{{cite web|title=The Likelihood and Extent of Radio Frequency Interference from In-Home PLT Devices|url=http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/technology-research/pltreport.pdf|publisher=Ofcom|accessdate=18 June 2011}}</ref>
; Mungkin lebih sukar untuk disediakan: Jaringan komputer rumit mungkin sukar untuk disediakan. Ia juga mungkin amat mahal bagi memasang jaringan komputer efektif dalam organisasi atau syarikat besar.