Surah Ibrahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: bs:Ibrahim (sura)
Smim90 (bincang | sumb.)
tambah pautan wikisumber (teks Surah-surah Al-Quran).
Baris 1:
{{islam}}
 
'''Surah Ibrahim''' '''(سورة إبراهيم)''' adalah surah ke-14 dalam [[Al Qur'an-Quran]]. Surah ini terdiri atas 52 ayat dan termasuk golongan surah-surah [[Makkiyyah]] kerana diturunkan di Makkah sebelum [[Hijrah]]. Dinamakan Ibrahim kerana suratsurah ini mengandungi doa [[Nabi Ibrahim a.s.]] iaitu ayat 35 sampai dengan 41. Isi doa ini ialah : permohonan agar keturunannya mendirikan [[solat]], dijauhkan dari menyembah berhala-berhala dan agar [[Makkah]] dan daerah sekitarnya menjadi daerah yang aman dan [[makmur]]. Doa Nabi Ibrahim AS ini telah diperkenankan oleh [[Allah]] SWT sebagaimana telah terbukti keamanannya sejak dahulu sampai sekarang. Doa tersebut dipanjatkan beliau ke hadirat Allah SWT sesudah selesai membina [[Kaabah]] bersama puteranya Ismail, di dataran tanah Makkah yang tandus.
 
== Isi Kandungankandungan ==
# Keimanan: [[Al Quran]] adalah pembimbing manusia ke jalan Allah; segala sesuatu dalam alam ini kepunyaan Allah; keingkaran manusia terhadap Allah tidaklah mengurangi kesempurnaan-Nya; nabi-nabi membawa [[mukjizat]] atas keizinan Allah semata-mata; Allah kuasa mematikan manusia dan membangkitkannya kembali dalam bentuk baru; ilmu Allah meliputi yang lahir dan yang batin.
# Hukum-hukum: Perintah mendirikan [[solat]] dan menafkahkan sebahagian harta baik secara rahasia maupun secara terang-terangan.
Baris 9:
# Dan lain-lain: Sebabnya rasul-rasul diutuskan dengan bahasa kaumnya sendiri; perumpamaan tentang perbuatan dan perkataan yang hak dengan yang batil; kejadian langit dan bumi mengandungi hikmah-hikmah; pelbagai nikmat Allah kepada manusia dan janji Allah kepada hamba-hamba yang mensyukuriNya.
 
== Pautan Luarluar ==
[http://alquran.cz.cc/2010/03/014-nabi-ibrahim.html Dengar bacaan di sini]
 
{{sister
| position = {{{position|}}}
| project = wikisource
| text =
[[Wikisource]] mempunyai teks ayat suci Al-Quran beserta terjemahan bagi:
<div style="margin-left: 10px;">'''''[http://wikisource.org/wiki/Al-Quran/Ibrahim Surah Ibrahim]'''''</div>
}}
{{Surah Quran}}
{{Surah|14|[[Surah Ar-Ra’d]]|[[Surah Al-Hijr]]}}