Raja Tun Uda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
|successor2 =
|birth_date = 1894
|birth_place = [[Tembok]], [[Kuala Langat]], [[Selangor]]
|death_date = 17 Oktober 1976
|death_place =
Baris 25:
|signature =
}}
'''Raja Sir Tun Uda Al-Haj bin Raja Muhammad''' ([[1894]] - [[17 Oktober]] [[1976]]) ialah [[Gabenor Pulau Pinang]] yang pertama yang berkhidmat antara [[31 Ogos]] [[1957]] sehingga [[30 Ogos]] [[1967]]. Beliau menjadi [[Menteri Besar Selangor]] dari 1 Julai 1949 hingga 1953.
 
==Keluarga==
Raja Uda adalah berketurunan [[Daeng Celak]]. Raja Uda adalah kerabat diraja Selangor , sepupu jauh [[Sultan Hisamuddin Alam Shah]] dan keturunan langsung [[Sultan Selangor]] yang pertama . Beliau berkahwin dengan saudara perempuan Sultan Hisamuddin, Tengku Badariah binti Sultan Alaeddin Sulaiman Shah.(3 Sep 1896 - 11 Feb 1937).
 
Isteri keduanya ialah Raja Maslamah Binti Raja Busu. Isteri ketiganya Tengku Puan Nor Saadah Binti Almarhum Sultan Ala'eddin Suleiman Shah. <ref>[http://www.tun-uda.com/family_tree/raja_uda.htm Raja Tun Uda Family ]</ref>
Salah seorang cucunya adalah blogger politik Malaysia [[Raja Petra Kamaruddin]]. yang mengendalikan MalaysiaToday.
 
==Kerjaya==
Dilahirkan di [[Kuala Langat]], [[Selangor]], Raja Tun Uda belajar di [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]] . Walaupun azamnya untuk berjaya, beliau tidak dapat mencapai kejayaannya dengan pantas kerana [[Tanah Melayu]] ketika itu masih diperintah oleh pihak [[British]], dengan semua jawatan kanan dalam kerajaan dan [[perkhidmatan awam]] diperuntukkan kepada para [[ekspatriat]] British. Walaupun demikian, beliau akhirnya mencipta sejarah apabila beliau menjadi orang [[Melayu]] yang pertama untuk memegang jawatan Setiausaha kepada Residen British Selangor dan kemudiannya Setiausaha Negeri Selangor yang pertama.
 
Setelah tamat pendidikannya di [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]], Raja Uda berkhidmat di pejabat gabenor di [[Singapura]]. Pada tahun 1919, Raja Uda telah dipindahkan ke [[Kajang]] sebagai penolong pegawai daerah. Kemudian dia dipindahkan ke beberapa daerah lain dalam perkhidmatan yang sama, antaranya di [[Kuantan]], [[Kuala Selangor]], [[Kuala Pilah]] dan [[Jugra]].
 
 
Beliau pernah menjadi Pesuruhjaya Tinggi Tanah Melayu di [[United Kingdom]].Beliau telah terlibat dalam rundingan dengan British untuk menubuhkan [[Sistem Ahli]] pada tahun 1950-an.
 
==Menteri Besar Selangor==
Raja Tun Uda ialah ahli Majlis Negeri Selangor dan Majlis Persekutuan sehingga serangan Jepun pada tahun [[1941]]. Pada tahun [[1946]], beliau menjadi pegawai Kelas 1 B dalam Perkhidmatan Awam Malaya dan berkhidmat dalam berbagai-bagai lembaga dan [[jawatankuasa]].
 
Beliau dilantik menjadi [[Menteri Besar Selangor]] sebanyak dua kali iaitu dari dari 1 Julai 1949 hingga 1953 , dan sekali lagi dari 1954 hingga 1955.
 
Apabila menang dalam [[Pilihan raya umum Tanah Melayu 1955]] (yang pertama ) ,Raja Uda telah dilantik sebagai Speaker Majlis Perundangan Persekutuan .
 
 
==Gabenor Pulau Pinang==
Apabila Tanah Melayu mencapai [[Kemerdekaan Malaysia|kemerdekaan]] pada [[31 Ogos]] [[1957]], Raja Tun Uda dilantik sebagai [[Gabenor Pulau Pinang]] yang pertama. Antaradan masatelah beliauberkhidmat memulakanselama kerjayanya10 sebagaitahun. pegawai(31 awamOgos sehingga1957- menjadi30 GabenorOgos Pulau1967). Pinang,Kemudian beliau memegangdiganti banyakoleh jawatan[Syed danSheh bin Syed Abdullah Shahabudin|Tun Tan Sri Syed menerimaSheh banyakbin anugerahSyed untukAbdullah perkhidmatannyaShahabudin]].
 
Selepas [[persaraan]]nya, Raja Tun Uda menyertai sektor [[perdagangan]] sebagai Pengarah [[Oversea- Chinese Banking Corp. Ltd]] (OCBC) dan kemudiannya Pengarah [[Great Eastern Life Asuurance Co. Ltd.]] serta banyak syarikat yang lain.
 
Raja Tun Uda adalah seorang peminat [[tenis]] dan [[emas]], selain daripada suka berkebun.
 
==Mengenang jasa==
Beberapa tempat telah dinamakan sempena nama beliau. Antaranya ialah [[Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Tun Uda]] di [[Bayan Lepas]], [[Pulau Pinang]]; Taman Raja Uda di [[Semenyih]]: Jalan Raja Uda di [[Butterworth]], [[Pulau Pinang]] :nama pengkalan feri [[Perkhidmatan Feri Pulau Pinang (bahagian Terminal Feri Raja Tun Uda (Pulau))]] : Stesen komuter Raja Uda di [[Klang]].
 
==Garis masa==