Severus Snape: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
k Suntingan 60.53.37.135 dikembalikan ke versi terakhir oleh Thijs!bot
Baris 14:
}}
 
'''Severus Snape''' (lahir pada 9 Januari 1960) adalah sebuah watak rekaan di dalam novel rekaan [[J.K. Rowling]] iaitu [[Harry Potter]]. Beliau pernah menjadi guru subjek posyen [[Mata pelajaran Hogwarts #Posyen|Posyen]] dan ketua kepada rumah pasukan [[Rumah Hogwarts #Slytherin|Slytherin]] selama 16 tahun di Sekolah Sihir [[Hogwarts]] yang merupakan latar utama novel tersebut. Watak ini paling tidak digemari oleh watak utama Harry Potter di atas sikap dan toleransinya yang berat sebelah.
selama 16 tahun di Sekolah Sihir [[Hogwarts]] yang merupakan latar utama novel tersebut. Watak ini paling tidak digemari oleh watak utama Harry Potter di atas sikap dan toleransinya yang berat sebelah.
 
Paras fizikal Snape sering digambarkan sebagai orang yang tinggi lampai, kurus, hidung yang mencangkuk, dan rambut berminyak serta tidak terurus dan memakai jubah hitam yang diibaratkan seperti seekor keluang.
Baris 31 ⟶ 30:
==Latar Belakang==
 
Severus Snape merupakan anak kepada pasangan seorang [[Muggle]] iaitu [[Tobias Snape]] dan seorang ahli sihir, [[Eileen Prince]]. Tidak banyak yang diketahui tentang kehidupan awalnya tetapi watak ini disyaki telah dibiarkan oleh bapanya sejak kecil. Di dapati melalui pelajaran Oklumensi dalam buku [[Harry Potter dalam Kumpulan Phoenix]], kehidupan remaja Snape di sekolah tidak begitu popular dan sering mengasingkan diri dari orang ramai.Menurut Sirius Black, ketika tahun pertama pelajar di Hogwarts, Snape tahu lebih hexes dan makiam daripada kebanyakan ketujuh tahun, walaupun tingkah lakunya yang rajin belajar dan semua yang dilakukan tidak menarik perhatian seorang pun tetapi dia dijadikan sebagai objek untuk dihina. Beliau juga amat berminat dengan Kesenian Gelap. Rakan sekelas Snape James Potter dan Lily Evans (ibu bapa Harry), Sirius Black (bapa angkat Harry), Remus Lupin, dan Peter Pettigrew.
 
'''Snape dan Marauders'''
 
Snape menderita akibat daripada dan dibuli dan usikan yang tidak henti daripada bapa Harry, James Potter, dan bapa angkatnya, Sirius Black, dan banyak persamaannya Dudley Dursley dan Draco Malfoy dibuli Harry. Penemuan ini menyababkan Harry rasa bersimpati ke arah Snape. Di Harry Potter dan tawanan Azkaban, Harry mengetahui bahawa Sirius memperdaya Snape untuk pergi ke Shrieking Shack, di mana Lupin telah dikurung semasa dia transform serigala jadiannya. Beliau mungkin telah membunuh James jika dis tidak campur tangan, walaupun Snape dipercayai beliau hanya ditegur bagi mengelakkan disingkir daripada Hogwarts.
 
==Peranan Watak di dalam Cerita==