Storan data komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 10:
 
Satu analogi yang sesuai ialah ingatan manusia, di mana cakera keras merupakan ingatan jangka panjang dan RAM merupakan ingatan jangka pendek.
 
==Ingatan utama ==
bahagian-bahagian ingatan (memory) untuk mengingati data serta menyimpan sementara
arahan dan tugas yang perlu dilaksanakan
 
Ingatan utama komputer juga dikenali sebagai RAM, mewakili [[Ingatan capaian rawak|Ingatan capaian rawak ("Random Access Memory")]]. Ia dibina dari litar bersepadu dan memerlukan kuasa eletrik bagi mengekalkan maklumat di dalamnya. Apabila kuasa hilang, maklumat dalamnya turut hilang. Ia boleh dicapau secara langsung oleh CPU. Masa capaian bagi mambaca dan menulis byte tertentu adalah bebas dari di mana di ingatan byte tersebut berada, dan kini sekitar 50 nanosaat (seribu juta dari sesaat). Ini secara kasar setara dengan kepantasan CPU perlu untuk mencapai data. Ingatan utama mahal berbanding ingatan luar oleh itu ia memiliki kasiti terhad.
 
Kapasiti yang ada bagi harga diberi semakin meningkat setiap masa. Sebagai contoh banyak Komputer Peribadi kini memiliki keupayaan 16 megabyte (juta byte), manakala 64 megabyte kini biasa pada stesyen kerja perniagaan. CPU biasanya akan memindahkan data dari dan ke ingatan utama dalam kelompok dua, empat, atau lapan, sungguhpun operasi yang dilaksanakannya hanya memerlukan satu byte.
 
 
 
 
 
[[Kategori:Ingatan komputer]]