El Salvador: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 58:
 
== Sejarah ==
Di awal abad ke-15, conquistador Sepanyol belayar dari Amerika Tengah dari Kepulauan Caribbean, saat itu dikenali sebagai tanah jajahan Sepanyol Baru. Usaha bangsa Sepanyol untuk memperluaskan dominion mereka ke kawasan yang akan dikenali sebagai El Salvador terhambat oleh orang pipil dan persekitaran berpenutur Maya yang lain. Pedro de Alvarado, seorang leftenan Hernan Cortés, memimpin usaha pertama oleh angkatan Sepanyol pada bulan Jun 1524.
 
Penduduk asli mengalahkan orang Sepanyol dan memaksa mereka berundur ke Guatemala, sehingga diperlukan 2 ekspedisi seterusnya - pertama pada tahun 1525, diikuti oleh kumpulan yang lebih kecil pada tahun 1528.
''Untuk rencana lanjutan, lihat [[Sejarah El Salvador]]''
Menjelang akhir 1810, gabungan faktor luar dan dalam membolehkan kaum elit Amerika Tengah cuba mendapatkan kemerdekaan dari Sepanyol. Faktor-faktor dalaman itu terutama makin tertariknya kaum elit untuk mengawal kawasan yang mereka miliki tanpa penglibatan pihak berkuasa Sepanyol. Faktor luar adalah kejayaan revolusi Perancis dan Amerika pada abad ke-18 dan lemahnya kekuatan tentera Sepanyol kerana perang melawan Napoleon dari Perancis. Gerakan kemerdekaan dikonsolidasikan pada tarikh 5 November 1811, apabila seorang pendeta El Salvador, Jose Matias Delgado, membunyikan loceng Iglesia La Merced di San Salvador, menyeru pemberontakan. Setelah peperangan dalaman bertahun-tahun, Acta de Independencia (Proklamasi Kemerdekaan) Amerika Tengah ditandatangani di Guatemala pada tarikh 15 September 1821.
Pada tarikh 16 September 1821, Mexico mendapatkan kemerdekaan sebagai Empayar Mexico Pertama di bawah kuasa Maharaja Agustin de Iturbide, El Salvador dan wilayah di Amerika Tengah menyatakan kemerdekaan dari Sepanyol dan menjadi sebahagian Empayar Mexico. Pada tahun 1823, Provincias Unidas del Centro de América dibentuk oleh 5 negara Amerika Tengah di bawah pimpinan Jeneral Manuel José Arce. Saat persekutuan ini bubar pada tahun 1838, El Salvador menjadi republik merdeka. Sejarah awal El Salvador sebagai negara berdaulat ditandai oleh beberapa revolusi.
Antara tahun 1872-1898, El Salvador adalah penggerak utama untuk mendirikan kembali persekutuan tanah genting. Kerajaan El Salvador, Honduras, dan Nicaragua membentuk Republik Besar Amerika Tengah melalui Pakatan Amapala pada tahun 1895. Meski Guatemala dan Costa Rica mahal untuk bergabung dengan Republik Besar (yang dinamakan semula Negara Amerika Tengah Syarikat saat perlembagaan mula berlaku pada tahun 1898), tak satu pun dari kedua-dua negeri itu yang menyertai. Persatuan ini, yang telah merancang untuk mendirikan ibu kota di Amapala berhampiran Golfo de Fonseca, tak selamat dalam rampasan kuasa di El Salvador pada tahun 1898.
Sejumlah keuntungan sehingga kopi menjadi eksport monokultur menjadi pendorong proses di mana tanah-tanah tertumpu di tangan oligarki beberapa keluarga. Pergantian presiden dari taraf oligarki El Salvador, baik konservatif dan liberal, sepanjang separuh terakhir abad ke-19 umumnya bersetuju munculnya kopi sebagai hasil bumi utama, pada perkembangan infrastruktur (rel dan kemudahan pelabuhan) terutama dalam menyokong perdagangan kopi, pada penghapusan pemilikan tanah komunal untuk memudahkan pengeluaran kopi lebih lanjut, pada bahagian hukum anti-pergelandangan untuk memastikan bahawa campesino yang terlantar dan penduduk kampung menyediakan tenaga kerja yang cukup untuk finca kopi (ladang), dan pada peredaman ketidakpuasan desa. Pada tahun 1912, pengawal kebangsaan diciptakan sebagai angkatan polis desa.
Industri kopi berkembang pesat di El Salvador. Sebagai akibat penyediaan bahagian terbesar sokongan kewangan kerajaan oleh kaum elit melalui duti import pada barang yang diimport dengan mata wang asing yang diterima penjual kopi. Sokongan ini, berangkaian dengan orang sederhana dan mekanisme rasuah biasa, memastikan penanam kopi kebanjiran pengaruh dengan kerajaan.
Sejarah awal El Salvador sebagai negara merdeka - seperti yang lain di Amerika Tengah - ditandai oleh beberapa revolusi; tak sampai tempoh 1900-30 keadaan yang relatif stabil tercapai. Elit ekonomi, berdasarkan pertanian dan beberapa perlombongan, menguasai negeri ini bersama-sama dengan tentera.
Ekonominya yang berpusat pada penanaman kopi selepas pertengahan abad ke-19, kerana pasaran dunia untuk nila memburuk, membaik atau memburuk kerana harga kopi dunia mengalami naik turun. Dari tahun 1931 - tahun rampasan kuasa di mana Jend. Maximiliano Hernández Martínez naik takhta sehingga dijatuhkan tahun 1944 ada penindasan perlawanan desa yang brutal. Peristiwa paling penting adalah huru-hara petani El Savador 1932, biasa disebut sebagai La Matanza (pembunuhan beramai-), dikepalai oleh Farabundo Martí dan pembalasan yang dipimpin oleh kerajaan Martínez, di mana sekitar 30.000 orang asli dan Tapol dibunuh, dipenjara, atau dibuang. Hingga tahun 1980, semua kecuali seorang presiden El Salvador adalah perwira pasukan. Pilpres berkala jarang Jurdil dan oligarki dengan persekutuan bersama angkatan tentera menguasai negeri. Seperti negara Amerika Latin yang lain, ketidakseimbangan ini menimbulkan perlawanan petani pada kaum oligarki, yang menletuskan Perang Saudara El Salvador (1980-1992), sebahagian besar revolusi petani. Kerajaan tentera, didominasi oleh parti Alianza Republicana Nacionalista (ARENA, atau Perikatan Republikan Nasionalis) yang ditubuhkan oleh Mayor Roberto D'Aubuisson dan diboncengi oleh AS, bertanggung jawab untuk kematian lebih dari 75.000 jiwa. Kejahatan perang oleh gerila revolusioner, yang menerima bantuan Kesatuan Soviet, tidak umum, namun jumlah korbannya kurang daripada beribu-ribu yang dibunuh oleh tentera. Kejahatan perang kerajaan, seperti Pembunuhan El Mozote, dan pembunuhan mubaligh Katolik dan pekerja bantu keagamaan lain, seperti Jean Donovan, oleh regu kematian yang berkaitan dengan kerajaan menyebabkan kemarahan antarabangsa. Pada tahun 1984 pemerhati antarabangsa menyaksikan Napoleon Duarte yang beraliran tengah dipilih sebagai presiden dan pilihan raya yang diboikot secara kekerasan oleh ahli-ahli pembangkang. Walaupun terdapat usaha penciptaan keamanan oleh pemerintahan demokratik, revolusi petani berlanjutan hingga perjanjian perdamaian ditandatangani pada bulan Januari 1992. Faksi-faksi gerila yang berbeza membentuk Frente Farabundo Martí para la Liberación Nacional party (FMLN) untuk mendapatkan kedudukan melalui pilihan raya demokratik. Sejak itu, secara berperingkat FMLN mendapatkan wakil, khususnya dalam Majlis Perundangan dan pemerintahan tempatan.
Pada tahun 1998, El Salvador menjadi salah satu daripada 3 negara dunia di mana pengguguran haram tanpa kecuali, bersama-sama dengan Chile dan Nicaragua.
 
== Politik dan Kerajaan ==