Belize: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rubinbot (bincang | sumb.)
k r2.5.4) (bot menambah: id:Belize
Aurora (bincang | sumb.)
rencana ini dan lain2 yg disalin drpd WBI perlu diperbaiki bahasanya
Baris 1:
{{Infobox Country or territory
|conventional_long_name = Belize
|common_name = Belize
Baris 64:
Badai Hattie menimbulkan kerosakan bererti di Belize pada 1961. Kerajaan memutuskan bahawa ibu kota pantai yang terbentang di bawah permukaan laut terlalu riskan. Selama beberapa tahun, kerajaan kolonial United membina ibu kota baru, Belmopan, di tengah-tengah geografi negeri itu, dan pada 1970 secara perlahan mula memindahkan pejabat kerajaan ke sana.
Honduras United menjadi tanah jajahan berpemerintahan sendiri pada Januari 1964 dan dinamakan Belize pada Jun 1973; merupakan tanah jajahan terkini United Kingdom di daratan Amerika. George Price memimpin negeri ini mendapatkan kemerdekaan penuh pada 21 September 1981 setelah tertunda kerana pertentangan kawasan di Guatemala di sebelahnya, yang secara rasmi tak mengakui negeri ini hingga 1991.
Sepanjang sejarah Belize, Guatemala telah menyatakan pemilikan atas semua atau sebahagian wilayah itu. Klalim ini kadang-kadang ditunjukkan dalam peta yang menunjukkan Belize sebagai wilayah paling timur Guatemala. Hingga 2006, pertentangan sempadan dengan Guatemala tetap tak diselesaikan dan cukup menimbulkan perdebatan; dari masa ke semasa persoalan itu memerlukan penengahan oleh United Kingdom, para ketua kerajaan CARICOM, Pertubuhan Negara-negara Amerika dan 1 peluang, Amerika Syarikat . Sejak kemerdekaan, sebuah Garnisun United diletakkan di Belize atas pemerintahan Kerajaan Belize. Khususnya, Guatemala dan Belize ikut serta dalam langkah pembangunan kepercayaan yang dicadangkan OAS, termasuk Projek Pertukaran Bahasa Guatemala-Belize.
Kini Belize merupakan tempat berlakunya rusuhan yang diarahkan kepada parti pemerintah negeri itu berkaitan dengan pertambahan cukai dalam anggaran belanja negara.
Meski Belize City bermasalah dengan kejahatan dan ubat-ubatan, kawasan pesisirnya cukup aman dan mempesona. Pemandangan segar di Belize termasuk karang penghalang yang terbesar ke-2 selepas Australia. Ini membuat selam scuba bertaraf dunia. Titik cantik termasuk air terjun seperti Air Terjun Antelope di Taman Mayflower, dan pantai di Hopkins, desa yang mempunyai hotel buat pelancong.
Baris 85:
 
== Demografi ==
 
Belize mempunyai penduduk yang relatif muda dan berkembang. Peringkat kelahirannya berada di antara yang tertinggi di dunia dan ada tanda-tanda bahawa trend ini akan berterusan buat masa yang boleh dipercayai di masa yang akan datang.
 
===Usia dan jantina===
 
Bahagian terbesar penduduk Belize berada di bawah umur 30. Hampir 40% orang Belize di bawah 15; jumlah yang serupa ialah antara usia 15 dan 65. Secara beransur lelaki melebihi wanita, meski ini mula berubah di antara kumpulan etnik tertentu, seperti orang Kreol dan Garifuna, di mana terdapat lebih banyak orang setengah baya dan wanita tua. Keluarga Maya dan mestizo lebih mungkin mempunyai rumah tangga yang didominasi wanita.
 
===Tingkat kelahiran dan kematian / Harapan hidup===
 
Tingkat kelahiran di Belize hampir 25/1000. Hampir 6 orang meninggal dunia setiap tahun dari 1.000 ahli penduduk; jumlah ini termasuk pembunuhan, kemalangan, dan kematian semula jadi. Kematian bayi amat tinggi di awal abad ke-20, namun kini turun menjadi 24 dari 1000 bayi belaka. Namun bayi laki-laki lebih mungkin mati daripada perempuan. Harapan hidup lelaki khasnya 66 tahun, sedangkan wanita 70. HIV / AIDS, yang bukan ancaman serius buat kestabilan negara, tak banyak berpengaruh pada penduduknya sehingga menyebabkan Belize mempunyai peringkat tertinggi di antara negara Caribbean dan Amerika Tengah.
 
===Kelompok etnik dan kebangsaan===
 
Menurut bancian terkini, penduduk negeri ini mendekati 300.000, dan kebanyakan multirasial dan etnik. Orang Maya ialah yang paling kukuh di antara kumpulan lain, di Belize dan kawasan Yucatán sejak 500-an M. Namun, sebahagian besar penduduk Belize asli Maya terhapus kerana penyakit dan pertikaian antarsuku dan dengan orang Eropah. Kini 3 kumpulan Maya menghuni negeri ini: Yucatek (berasal dari Yucatán, Mexico untuk mengelakkan perang yang terjadi di sana), Mopan (asli Belize, namun dipaksa keluar oleh Inggeris, mereka kembali dari Guatemala untuk mengelakkan perhambaan), dan Kekchi (juga lari dari perhambaan di Guatemala). Dengan kemasukan penduduk Inggeris dan Scotland di daerah ini dalam 1630-an untuk menebang kayu untuk dieksport. Budak Afrika pertama mula tiba dari mana aja di Caribbean dan Afrika dan mula kawin campur dengan orang Eropah dan satu sama lain, mencipta kumpulan etnik orang Kriol Belize. Setelah 1800, para penduduk mestizo dari Mexico dan Guatemala mulai tinggal di utara; Garifuna, keturunan Afrika-Caribbean, tinggal di selatan melalui Honduras tak lama selepas itu.Tahun-tahun 1900-an menyaksikan tibanya para penduduk Asia dari China daratan, India, Taiwan , Korea, Syria, dan Lebanon. Imigran Amerika Tengah serta ekspatriat Amerika dan Afrika juga mula menghuni negeri ini. Namun, ini diimbangi oleh penghijrahan orang Kreole dan kumpulan etnik lain ke AS dan dari mana saja buat peluang yang lebih baik. Umumnya erkiraan telah menempatkan sejumlah diaspora orang Belize, terutama terdiri daripada Kriol dan Garifuna, dengan jumlah yang sama seperti mereka yang tinggal di Belize.
 
===Campuran etnik dan bahasa===
 
Ketegangan perkauman amat tidak umum kerana lingkungan masyarakat yang budaya,, dan campuran tetap kumpulan etnik yang berbeza. Banyak orang yang dengan mudah menjatidirikan diri sebagai "orang Belize", kerana banyaknya campuran bangsa. Kerana itu, susunan etnik negeri ini kadang-kadang sukar ditentukan, tetapi jati diri mestizo terdiri daripada 50% penduduk, dan Kriol 25%. Selebihnya ialah campuran Maya, Garifuna, Mennonit petani Belanda / Jerman, Amerika Tengah, kulit putih dari Amerika, dan banyak kumpulan lain yang direkrut membangunkan negeri.
Tak menghairankan, campuran ini mencipta campuran bahasa dan komunikasi yang menarik. Inggeris ialah bahasa rasmi kerana fakta bahawa Belize ialah tanah jajahan United dan masih terikat pada United. Namun, sebahagian besar orang Belize menggunakan bahasa Kriol Belize yang lebih terkenal, bahasa turunan Inggeris yang serak dan lucu yang mengandungi istilah-istilah pusparagam yang biasa boleh diterjemahkan dalam bahasa Bahasa Inggeris. Bahasa Sepanyol penting sebagai bahasa ibu penduduk mestizo dan Amerika Tengah, dan bahasa ke-2 di negeri ini. Yang kurang popular ialah loghat Maya kuno, Garifuna (melange Sepanyol, Caribbean, dan bahasa-bahasa lain) dan Mennonit (Jerman-Belanda). Tingkat celik huruf berkisar sekitar 80%.
 
== Lihat juga ==
* ''[[The Forgotten District]]''
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== LihatPautan pulaluar ==
{{commonscat|Belize}}
* [[Daftar negara di dunia]]
 
== Pranala luar ==
{{commons|Category:Belize}}
{{wikitravel|Belize}}
* {{en}} [http://www.belize.gov.bz/ Laman web resmirasmi]
* {{en}} [http://www.travelbelize.org/ Laman web resmirasmi pelancongan]
* {{en}} [http://www.belizenet.com/ Belize byoleh Naturalight]
* {{en}} [http://www.belizeforum.com/ Belize Forums]
* {{en}} [http://www.belize.com/ Belize.com]
 
{{Amerika Utara}}
{{Negara-negara Komanwel}}
 
[[Kategori:Belize| ]]
[[Kategori:Negara dan wilayah berbahasa Inggeris]]
[[Kategori:Negara dan wilayah diasaskan pada 1981]]
 
[[ace:Belize]]